På vilken teknik bygger er plattform: Vi förvärvade Phonero i Norge som hade egenutvecklat en plattform som vi sedan byggt vidare på under 10 års tid och som vunnit priser i Norge för sin användarvänlighet. Nu håller vi på att rulla ut plattformen på flera av våra marknader för att bygga en gränsöverskridande och skalbar lösning där vi har större kontroll över den utvecklingsplanen så att vi snabbare kan fånga kundernas behov – och omsätta dem i nya och förbättrade funktioner.
Telia Smart Connect från Telia – molnväxelguiden 2023
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Er största kund: Telia Smart Connect lanserades i maj – så de första kunderna har precis kommit i gång med lösningen. Än så länge har den största kunden 500 anknytningar. Men det lär bli fler i takt med att fler kunder kommer i gång med tjänsten – och att vi utvecklar den med fler funktioner och integrationsmöjligheter, något som större verksamheter ofta efterfrågar.
Er minsta kund: Cirka 10 anslutningar. Men vi räknar med att även mindre kunder kommer börja använda den – i takt med att vi levererar den till fler kunder.
Den största fördelen med er molnväxel: Enkelhet är viktigaste fördelen. Vi har arbetat hårt med användarvänligheten och förenklat affärsmodellen så att kunderna själva ska kunna göra förändringar på ett enkelt sätt i tjänsten.
En nackdel med er molnväxel: Telia Smart Connect är än så länge enbart tillgänglig på den svenska och baltiska marknaden.
Hostas: Smart Connect driftas i Amazon Web Services moln för att lättare kunna skala lösningen till fler länder i framtiden. Om man har andra krav på hur lösningen driftas så kan vi möta de behoven med våra andra växeltjänster.
Marknad: Norden
Passar för: Offentlig sektor, globala företag
Operatörsmöjligheter: Telia
Tre viktigaste funktionerna för era kunder: Hänvisningssystem, mobil anknytning och kö-system.
Grundfunktioner:
- Admin-gränssnitt
- Hänvisningssystem
- IVR
- Mobil anknytning
- Telefoniststöd
- Koppling till kontaktcenter-lösning (Denna funktion kommer – finns stöd för i Touchpoint Plus)
- Kö-system
- Röstbrevlåda
- Microsoft Teams-telefoni (Denna funktion kommer – finns stöd för i Operator Connect)
- Annan samarbetsplattforms-koppling för telefoni
- Integration med AD
- Statistik om telefoni. Vi har en välfylld utvecklingsplan för Telia Smart Connect – där dessa funktioner kommer att lanseras. Tills dess så har vi stöd för dessa i våra andra växellösningar.
Funktioner angivna av leverantör: Telia har ett väldigt brett växelerbjudande där Smart Connect är vårt nya huvuderbjudande men där vi har kompletterande lösningar för att möta de allra flesta kundbehov som finns på marknaden, exempelvis är vi den enda operatören i Sverige som erbjuder Teams Phone Mobile med fullt integrerad mobiltelefoni i Teams via Operator Connect.
Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams: Vi har idag Teams presence i Smart Connect vilket betyder att tillgängligheten synkroniseras mellan plattformarna, du kan se i Teams om en kollega är i ett samtal och du kan se i Smart Connect om en användare är i möte.
Admin av IVR-lösning: Vi har ett administrationsverktyg med ”drag and drop” där kunden enkelt kan rita upp hela sitt samtalsflöde och kan lägga till och ta bort knappval som de själv skapar samt spela in ljudfiler direkt i gränssnittet. En IVR kostar inget extra i Smart Connect så du kan koppla hur många knappval som du vill till ett nummer utan att kostnaden påverkas.
Admin av kö-system: Även köer ingår utan extra kostnad i Smart Connect och administreras lika enkelt som knappvalen, vi tar inte heller extra betalt för att användare ska vara agenter i en kö så flexibiliteten är hundraprocentig.
Lösning för statistik: Vår statistiklösning är helt integrerad i Smart Connect och ingår i grundpaketeringen av växeln. Här kan man välja om man vill titta på standardrapporter eller göra egna skräddarsydda rapporter och exportera data för att göra egna analyser.
Till sist. Lyft två saker till som är viktiga att känna till om er molnväxel-plattform: Vi har en lösning som kombinerar ett användarvänligt gränssnitt tillsammans med avancerade funktioner som hjälper våra kunder i deras vardag. Det är en tjänst som kommer att utvecklas vidare i ett högt tempo och då den är egenutvecklad så kommer vi kunna ha ett högt tempo med korta beslutsvägar!