Telia i storaffär med Köpenhamns kommun

Affärer Köpenhamns kommuns kontaktcenter får en ny plattform i Telias Callguide till höst. Både den svenska och danska organisationen har jobbat för att få affären i hamn.

Telia i storaffär med Köpenhamns kommun
Pixabay

Affären är ett resultat av ett samarbete mellan Telia i både Danmark och Sverige. Köpenhamns kommun kommer under hösten att flytta in i Telia Callguide, operatörens molnbaserad kontaktcenterplattform. Totalt kommer den användas av 500 medarbetare i kommunens kundtjänst, det finns också utrymme för att växa och utöka staben vid behov.

Sparar pengar

Kommunen har tidigare haft flera olika leverantörer av callcenter-lösningar, men nu ska alla in i Callguide.

– Med det nya avtalet får vi en leverantör och en lösning. Det innebär att vi sparar skattebetalarnas pengar som kan komma invånarna till nytta på annat sätt. Vi har haft kontaktcentret i sex år nu och har under den tiden byggt upp en professionell kundtjänst som våra kommuninvånare kan vända sig till och som nu ska bli ännu bättre, då även för våra medarbetare, berättar Thomas Jakobsen, chef för kontaktcentret i Köpenhamn.

”Strategiskt viktigt affär”

Affären uppges enligt ett pressmeddelande från Telia vara värt ”ett tvåsiffrigt miljonbelopp” och är sträcker sig över totalt sex år.

– Det här är en strategiskt viktig affär för Telia och TeliaSonera. Det är ett bra exempel på hur vi kan arbeta tillsammans över landsgränserna, säger Torbjörn Chami, chef för företagsaffären på Telia i Sverige.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.