Telia brukar kamma hem toppplaceringar i mätföretaget Umlauts årliga undersökning av de stora mobilnäten i Sverige och så blir fallet även i år – för sjätte gången slår man fast att Telias mobilnät levererar bäst nätkvalitet och kundupplevelse.
Undersökning: Här är operatören med Sveriges bästa mobilnät
Mobilnät Telia har Sveriges bästa och mest pålitliga mobilnät enligt det oberoende mätföretaget Umlaut.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Umlaut, som är ett oberoende mätföretag och en del av Accenture, konstaterar att Telias nät segrar i samtliga kategorier som uppmätts, det vill säga tal, data och crowd, där den sistnämnda baseras på crowdsourcade mätningar i mobila appar. Man uppger att mätningarna genomförts under en längre tidsperiod och i olika delar av landet, både storstäder, glesbygd och vägnätet.
– Umlauts mätningar är både omfattande och detaljerade eftersom de utvärderar en helhet av mobilnätupplevelsen i olika geografier och därmed även visar resultatet av den faktiska upplevelsen för våra kunder. Vi är oerhört stolta över att vi återigen fått bevis på att vi kan leverera Sveriges bästa och mest pålitliga nät, säger Anders Olsson, vd på Telia Sverige.
Av maxpoängen 1000 lyckas Telia samla ihop 941 poäng, vilket är 81 poäng mer än närmaste följande konkurrent.
”Ser vinsten som ett tydligt kvitto”
– Vi är mitt i vår största nätmodernisering någonsin, där vi bygger nytt, fördubblar kapaciteten, ökar säkerheten samtidigt som vi rullar ut 5g-nätet som just nu når mer än halva Sveriges befolkning och fler än 100 tätorter. Vi ser vinsten som ett tydligt kvitto på att vår modernisering och uppgradering av nätet verkligen har gett resultat och en bättre användarkvalitet för våra kunder, säger Staffan Åkesson, teknisk chef på Telia Sverige.