Telia tar nästa steg med telefoni i Teams – en av fem utvalda operatörer

telefoni Telia är en av de fem första operatörerna i världen som tar nästa steg med Teams-telefoni: Operator Connect Mobile.
– Det här är uc på riktigt. Det suddar ut gränsen mellan det som traditionellt var it och det som var telekom, säger Daniel Stark på Telia.

Telia tar nästa steg med telefoni i Teams – en av fem utvalda operatörer

Med Operator Connect tog Microsoft steget mot en djupare integration med operatörerna, där funktionalitet las till jämfört direct routing, som är det vanligaste sättet att koppla sin telefoni mot den amerikanska samarbetstjänsten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Nu när man tar steget till Operator Connect Mobile har operatörens nät byggts ihop med Microsofts nät och bildar en enhet utan något mellanlager, beskriver Daniel Stark, Head of Business Management på Telia det som.

Full integration med mobilnätet

– Nu kan du kan få en upplevelse som hänger ihop hela vägen. Först lanserade vi på den fasta sidan för ett tag sedan, och nu har vi en full integration med vårt mobilnät och Microsofts teknik så att man kan få Teams-telefoni utan att behöva använda internet, säger han.

Operator Connect Mobile lanserades i onsdags av den amerikanska it-jätten. Fem operatörer är med på tåget från start. Förutom Telia är det Swisscom och BT i Europa samt Verizon och Rogers for Business i Nordamerika.

daniel stark

– Det är alltid kul att vara först med någonting och vi har ett bra och tight samarbete med Microsoft. Vi tycker att det är viktigt att våra kunder ska ha bra smarta tjänster och då behöver man ligga i framkant.

Vad är fördelen för kunden med den här integrationen jämfört med direct routing?

– Det är att hela upplevelsen hänger ihop helt enkelt, så att man för första gången verkligen får den uc som vi har pratat om i så många år. Man slipper bli avbruten i ett Teams-möte av att telefonen ringer och man kan helt utan avbrott flytta ett samtal i mobilen till ett Teams-möte om du vill visa upp någonting. Allt utan att du behöver någon extra app för att hantera det, säger Daniel Stark.

Hela telefonin blir Teams-centrerad då?

– Ja, det kan man säga. Teams blir fokus för samtalshanteringen där man som administratör kan hantera en hel del och göra analyser. I Teams-portalen hanterar man nummer och användare. Det här är en superbra lösning för de kunder som är inne i Teams redan.

Vilka kunder tror du att kommer vara intresserade?

– Teams är en otroligt populär tjänst och är man inne i Teams, som sagt, så är det här en mycket bra lösning för stora bolag, men också för mindre bolag som vill jobba integrerat. Sen finns det bolag som har behov som kräver en modern växel och då har vi andra lösningar som kanske passar bättre. Allt beror på vilka behov man har.

En del experter som uttalar sig på Linkedin om Operator Connect Mobile tycker att det här är en av de största grejerna som hänt Microsoft sedan Teams släpptes. Vad tycker du om det?

– Jag skulle nästan vilja säga det också. Det här visar att det som vi har pratat om i många år att uc som ska sudda ut gränsen mellan it och telekom är här på riktigt. Innan det här steget så har det aldrig riktigt hängt ihop hela vägen kring vad som är traditionell it och vad som traditionellt telekom. Ur det perspektivet är det väldigt stor grej. Det här är uc på riktigt, säger Daniel Stark.

Telia berättar att lösningen testas just nu och kommer att lanseras skarpt på marknaden i höst.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.