Inom en inte allt för avlägsen framtid blir kanske vätgasdrivna bränslecellsbilar en vanlig syn på våra vägar. Men redan nu kan man tydligen driva en mobilmast med tekniken. Det svenska bolaget Powercell Sweden har utvecklat generatorn Powerpac där strömmen alstras i en bränslecell och nu har de inlett ett samarbete med Telia som ska testa att använda generatorn som reservkraft till en av sina basstationer i Göteborgsområdet.
– Det är mycket spännande att vara del av att testa denna spjutspetsteknik inom reservkraft. Vi ser stor potential i bränsleceller när det handlar om att säkerställa att våra nätverk fungerar 24/7 på ett kostnadseffektivt och miljövänligt vis, säger Anne Larilahti, miljöstrategichef hos Teliasonera.
De bränsleceller vi vanligen hör talas om drivs med vätgas men i Powercell Swedens generator används diesel som bränsle. Dieseln omvandlas på katalytisk väg till vätgas som sedan blir till el i bränslecellen. Jämfört med att använda dieseln i en vanlig förbränningsmotor så ska bränsleförbrukningen bli lägre samtidigt som man undviker utsläpp av partiklar och giftiga utsläpp. Samtidigt kan man använda den infrastruktur för bränsledistribution som redan finns på plats.
Strömavbrott är som tur är ganska ovanliga och för att kunna testa teknikens tillförlitlighet är det tänkt att man under kontrollerade former göra simulerade avbrott. Med andra ord tänker man då och då dra ur sladden för att se vad som händer och vara beredd på att snabbt stoppa i den igen.
– Att få skarpt testa Powerpac i vårt närområde underlättar för oss att vidareutveckla produkten, säger Andreas Bodén, marknad- och försäljningschef på Powercell Sweden.