Telia-veteranen: ”Tele2 har mindre internpolitik”

Nytt jobb Tele2 har rekryterat en Telia-veteran som sin nya försäljningschef småföretag. Efter ett antal månader på jobbet kan Jessica Levin konstatera att det finns kulturskillnader mellan bolagen.

Telia-veteranen: ”Tele2 har mindre internpolitik”

Hon kan knappast anklagas för att vara en hoppjerka i yrkeslivet. Jessica Levin började som trainee på Telia 1997, och efter mer än 20 år hos arbetsgivaren såg hon sig själv som en av bolagets gamla dinosaurier. Men 48-åringen nappade på chansen att få vara med och skapa ett nytt Tele2, och sedan april är Jessica försäljningschef småföretag hos operatören.

– Redan under rekryteringsprocessen fick jag en känsla av att det var ett fantastiskt team som jag skulle arbeta med. Efter förvärvet av TDC och Com Hem har Tele2 helt andra möjligheter att paketera lösningar som täcker kundernas alla behov. Det är en rolig chans att få vara med på den resan, och en gång i tiden jobbade jag med Com Hem som då var en del av Telia – så man kan säga att cirkeln är sluten, säger Jessica Levin.

Och hon konstaterar att det finns kulturskillnader mellan Telia och Tele2.

– Jag upplever att Tele2 har kortare beslutsvägar och mindre internpolitik. Det är ett energifyllt gäng i ett lite mindre bolag som är snabbare till beslut, säger hon.

Nyttiga erfarenheter

Jessica har dock tagit med sig en hel del nyttiga erfarenheter från sin tidigare arbetsgivare. Hon tillbringade bland annat många år i Istanbul med att sätta upp verksamhet i de sydöstliga före detta Sovjetrepublikerna de flesta med ”stan” i namnet. För två år sedan kom Jessica hem och jobbade med Telias dotterbolag Cygate – och hon har hunnit hantera Telias små och stora företagskunder. Nu finns det en ambition kring att Tele2 och Com Hem ska vara en helhetsleverantör för små och medelstora företag.

Vad är då den mest spännande delen av telekombranschens utveckling just nu?

– Digitaliseringen påverkar hela samhället och där är vi som telekomoperatör med och bidrar på många sätt. Det som möjliggörs med 5G är spännande. För företag handlar det dels om att kunna koppla upp allt fler saker, men även om artificiell intelligens och maskinlärning. Att vi som teleoperatör kan vara med och påverka det här är spännande, för det händer väldigt mycket, säger hon.

Och vad utgör branschens största utmaning?

– Telekomoperatörer kan ha en övertro på teknik. Det är ju ingen idé att köpa en ny Ferrari om man inte vet hur man kör den. Man gillar 5G och jobbar mycket med Analytics, men verksamheten måste förstå varför man kan och bör anpassar arbetssättet och hur det leder till att man kan jobba smartare och mer effektivt. Det är en kulturresa, och det har vi nog en tendens till att inte ta lika stor hänsyn till som bransch. Vi måste jobba ännu mer med kunderna kring hur man ska förbättra och förenkla sin verksamhet, säger Jessica Levin.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter