Telia: Vi är mycket nöjda att vi kom med i MQ på första försöket

Kontaktcenter Nyligen lanserade Gartner sin ”Magic Quadrant for Contact Center as a Service, Western Europe”. Analysfirmans rapport innehåller för första gången Telia och deras lösning Ace.

Telia: Vi är mycket nöjda att vi kom med i MQ på första försöket

Gartner menar i rapporten att så kallade CCaaS-lösningar håller på att bli den föredragna distributionsmodellen för många kontaktcenter i Västeuropa samt att de ersätter traditionell lokal infrastruktur för kontaktcenter.

Telekom idag tog kontakt med Fredrik Lemming, försäljningsansvarig för Telias kontaktcenterlösning. Och han var såklart mycket stolt över utnämningen.

Gartner spår i rapporten att moln-lösningar kommer stå för 50 procent av nya installationer om tre år, från 10 procent idag. Vad tror du om den ökningen?

– En spännande siffra, faktum är att Sverige och delar av övriga Norden redan är där sedan flera år tillbaka. En siffra som visar på den nordiska marknadens nyfikenhet och förmåga att adaptera ny teknik och teknologier. Kul och häftigt att vi här uppe leder teknikutvecklingen inte bara inom mobilt utan även inom kontaktcenter, säger han.

Telia hamnar i Niche-rutan. Hur känns det?

– Vi har kvalificerat oss som en av 8 leverantörer i hela Western Europe, ett styrkebesked i sig själv med tanken på att det finns massor av leverantörer som agerar på flera europeiska marknader. Det som nog glädjer oss mest är feedbacken från våra kunder som samtliga rekommenderas oss som leverantör samt totalt sett ger oss betyget 4,6 av 5, ett toppresultat som placerar oss i det absoluta toppskiktet av Europa, säger han och fortsätter:

– Vi är mycket nöjda att vi har kommit med i MQ på första försöket. Det visar styrkan i vårt erbjudande. Arbetet med att kvalificera oss har lärt oss massor, vi står väl rustade inför nästa år.

Tror du att det påverkar kommande affärer på något sätt att bli uppmärksammad av Gartner så här?

– Det här är en viktig del i vår tillväxt-strategi. Vi vet att desto längre bort från Sverige och Norden som vi kommer blir det mer viktigt att vara en del av till exempel Gartners MQ, vi blir helt enkelt mer legitima. Vi är övertygade om att detta kommer att underlätta kommande affärer i framtiden samt att vi nu också automatiskt kommer att bli inbjudna till upphandlingar.

Vad skiljer er i första hand från marknadsledarna Content guru, Odigo och Vonage?

– Den största skillnaden är de marknader som de verkar inom, vi möter till exempel ingen av dessa plattformar i Norden. De verkar också ha en tydligare koppling till CRM-system, där Vonage har valt Salesforce all in, här förhåller vi oss mer CRM ”agnostic”, säger Fredrik Lemming och fortsätter:

– En annan viktig aspekt är vår förmåga och vilja att hjälpa våra kunder i en vidare bemärkelse. Med Telia ACE och våra seniora customer experience-konsulter hjälper vi våra kunder att skapa framtidens kundmöte med stort fokus på till exempel knowledge management, AI, chattbotar via fritt tal eller online, självbetjäning och automatisering av processer. De sistnämnde avspeglar sig i den feedback som vi får från kunderna vi är inte bara en leverantör utan en utvecklingspartner till dem.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter