I det brev som Telia skickat ut till sina återförsäljare inför nersläckningen av isdn duo nästa år hänvisas till operatörens kundtjänst för att få råd om ersättningslösningar. Något svar på frågan får dock inte Telekom idag när vi ringer för att höra oss för vilka alternativ som finns om vi vill behålla vår befintliga växel. Istället rekommenderas vi Telias växeltjänst Centrex. När vi står på oss hänvisas vi till operatörens återförsäljare.
Beskedet ger kalla kårar
En av dem är Dialect i Umeå. Där arbetar Åke Bäckström, ansvarig säljare för växlar och ip-telefoni som har kontakt med många isdn duo-kunder.
– Jag har fått brevet och man blir ju alldeles kall när man läser det, säger han.
Han menar att kunderna inte lämnas med så många andra alternativ än att byta operatör eller få kraftigt ökade kostader.
– Telia har helt enkelt ingen lämplig ersättningsprodukt för de här kunderna, och det erkänner de när vi pressar dem, konstaterar Åke Bäckström.
Kan bli dyrt
Han ger ett enkelt exempel på en typisk kund som har fyra kanaler och en nummerserie med tio nummer. De betalar idag 880 kronor per månad för sin anslutning. Den minsta anslutnings som Telia nu erbjuder är en tio-kanals pri-anslutning vilken kostar 5125 kronor i anslutningsavgift och minst 1 220 kronor per månad. Men för att få det priset förutsätt kunden binda både fast och mobil telefoni till Telia.
– Till det måste många räkna med att uppgradera sin växel så att den klarar en pri-anslutning, vilket kostar mellan 10 000 och 20 000 kronor, säger han.
Även sip-alternativet säljstoppat
Naturligt för Telia hade kanske kunnat vara att försöka få kunderna att byta till en modernare sip-anslutning istället för isdn. Vilket i och för sig också kan betyda en investering för kunden men samtidigt en lägre månadskostnad. Problemet är att Åke Bäckström inte kan sälja några sip-anslutningar från Telia.
– De har säljstoppat även sip-trunktjänsten och någon ersättning till den har inte heller annonserats. Alternativet blir att istället föreslå en lösning från någon annan operatör, konstaterar han torrt.
Uppsving för säljarna
En annan Telia-återförsäljare som också reagerat på Telias besked är Håkan Nilsson på Kantel i skånska Staffanstorp. Även han menar att en omställning till pri-anslutningar kan bli dyr för kunderna.
– Sip är ett bättre alternativ för många, säger han.
Samtidigt betonar ha vikten av att välja en sip-tjänst som är väl testad i kombination med den växel som företaget har.
– Annars kan det bli mycket onödiga problem.
Telias säljstoppade tjänst menar han att ingen kommer att sakna.
– Den hade inget gott rykte, det var mycket problem, säger han.
Speciellt ledsen över isdn duos förestående död är han ändå inte.
– Nej, vi i återförsäljarledet får massor av jobb, och det är ju bra.