Mobilt
Intresset för mobilitet blir allt större menar Telia. Deras satsning på området Mobility Managament som presenterades i våras tuffar på och växer.
20 augusti 2014
Sara Johansson
I februari lanserade Telia Mobility Managament. Den ambitiösa satsningen innebar ett helhetsgrepp kring mobiliteten med allt från mdm till rådgivning.
Intresset som ledde fram till starten av enheten är fortfarande starkt, om det inte har växt ännu mer, menar Nicholas Rundbom, pressansvarig på Telia.
– Det här är något som i allt högre utsträckning återspeglas i de upphandlingar vi deltar i där kunder tar ett helhetsgrepp kring verksamhetens kommunikation och de som bestämt sig för att införa ett mobilt arbetssätt lägger därmed även med krav på sådana lösningar och tjänster.
Kunder i flera branscher
Telia menar också att de i dagsläget sitter i flera upphandlingar med kunder som gäller TMM-portföljen. Några namn vill man inte gå in på men det rör sig om flertal branscher från finans- till byggbranschen och omfattar näringslivet, offentliga sektorn och andra stora institutioner. Man kan inte heller uttala sig om antalet kunder eller hur mycket den nyskapade avdelningen har i omsättning då man inte bryter ut nyckeltal på det sättet.
De tjänster som är mest efterfrågade i portföljen är verktyg för att hantera organisationens mobiler och surfplattor, device managament. Även tjänster för mobil livscykelhantering är populärt.
Ny chef på plats
Just nu arbetar man internt för att utveckla den organisation som arbetar inom området, bland annat genom att rekrytera. Det finns även planer på att utveckla portföljen genom att addera nya tjänster – exakt vilka vill Telia inte berätta om.
Dåvarande chefen, Anders Tillander är numera chef för Operator business och Torbjörn Chami är ny chef för företagsaffären på Telia, som även inkluderar tjänsteportföljen Telia Mobility Management.
Poll
Använder ni nätverksutrustning med stöd för wifi7 på kontoret?