Teliasonera gör Posten

Integrerade företagstjänster går knackigt för Teliasonera som nu lyckats knipa Posten som kund. Ordervärdet är cirka 280 miljoner kronor fördelat på tre år.

Integrerade företagstjänster går dåligt för Teliasonera (se länkad artikel). Men nu har Teliasonera tecknat avtal med Posten om fast- och mobiltelefoni samt modernisering av Postens interna företagsnät. Avtalet innebär att Teliasonera tar ansvar för Postens interna kommunikationsplattform som omfattar 5 000 fasta växelanslutningar, 4 500 mobila anknytningar och 11 000 mobiltelefoner. Avtalet omfattar även telefonitrafik.

Teliasonera ska också uppgradera Postens företagsnät till ett högkvalitativt, ip-baserat nät med ökad bandbredd. Därmed kommer nätet klara av att hantera mer avancerade kommunikationstjänster, exempelvis ip-telefoni och mobila rapporteringstjänster. Företagsnätet omfattar 900 kontor och över 1 600 utlämningsställen som Posten har i hela Sverige.

– Vår verksamhet sträcker sig från Ystad till Karesuando och vi behöver därför en säker lösning där vi kan nå alla överallt, Teliasonera kan leverera den teknik och kompetens vi behöver, säger Joss Delissen, vd för Posten.

Avtalet omfattar också en del optioner för Teliasonera om att leverera flera kommunikationstjänster till Posten.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter