Teliasonera överraskar

Anders Igel, vd Teliasonera, överraskar marknaden och utlovar extra pengar till aktieägarna. Men omsättningen på den svenska marknaden fortsätter att minska.

Teliasonera överraskar

Teliasoneras nettomsättning ökade under tredje kvartalet med 4,2 procent till 23 157 miljoner kronor, jämfört med samma tid 2005. Försäljningsökningen förklaras med en fortsatt stark kundtillväxt, med en ökning på 22 procent på årsbasis. Under perioden januari till september har Teliasonera fått 2,1 miljoner nya kunder i de majoritetsägda verksamheterna i Norden, Baltikum och Euroasien. I intressebolagen Megafon och Turkcell har antalet kunder ökat med 14,7 miljoner.

Nettoresultatet ökade till 5 745 miljoner kronor från 4 367 för ett år sedan. Ebitda-marginalen ökade också före engångsposter till 37,8 procent (37,0). Resultatet är överraskande positivt och Teliasoneras styrelse har aviserat en extrautdelning på 20 miljarder, jämfört med planerat tio miljarder kronor för 2006. Den ordinarie utdelningen föreslås ligga i den övre delen av intervallet 30–50 procent av nettoresultatet för helåret.

Inte bara solsken

Teliasoneras vd Anders Igel:

– I år har Teliasonera visat sin styrka. För tredje kvartalet redovisar vi nya rekordsiffror för nettoomsättning, resultat före avskrivningar, rörelseresultat och resultat per aktie.

Men en genomläsning av rapporten visar att allt inte är en massa solsken. På den svenska mobilmarknaden föll omsättningen med tre procent, trots en stark volymtillväxt med 132 000 kunder och ökad användning av mobil data.

Inom fast kommunikation kompenserade inte heller den starka tillväxten inom bredband minskningen inom fast telefoni i Sverige och Danmark, vilket det gjort på andra marknader. Teliasonera konstaterar att prispressen var stark i samtliga produktområden och kundsegment, vilket naturligtvis ger positiva effekter för slutanvändarna.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.