Teliasonera sänker samtrafikpriser efter krav från Post- och telestyrelsen

Teliasonera följer uppmaningen från Post- och telestyrelsen och sänker priset på mobil samtrafik till 80 öre per minut. Även Tele2 och Vodafone måste lägga sig på den prisnivån, men bolagen har ännu inte aviserat några sänkningar.

Det var i höstas som PTS meddelade de tre nätägande mobiloperatörerna, Teliasonera, Tele2 och Vodafone, att ett nytt pristak för samtrafik skulle införas. Nytt är dessutom att samtliga dessa operatörer tvingas hålla sig till kostnadsbaserade avgifter för samtrafiken.

– Vi har länge krävt att PTS ska jämställa de svenska mobiloperatörerna vad gäller prissättningen för samtrafik. Vi har haft en snedvriden konkurrens som nu äntligen rättas till, säger Marie Ehrling, vd för Teliasonera Sverige. Beslutet leder till ökad konkurrens som möjliggör ännu bättre tjänster och lägre priser för kunderna.

Teliasonera Sverige har meddelat PTS att man följer beslutet om kostnadsorienterade priser för samtrafik och debiterar 80 per minut. Beslutet gäller från och med i dag, den 12 januari 2005.

Konkurrenterna avvaktar

Tidigare har både Tele2 och Vodafone kunnat tag ut högre samtrafikavgifter än Teliasonera, eftersom de inte har ansetts ha en dominerande ställning på marknaden. Men nu är spelreglerna de samma. Trots det har Tele2 och Vodafone inte anpassat sina samtrafikpriser efter de nya kraven. Enligt PTS underrättelse i oktober skulle sänkningen ha varit genomförd redan den 22 november 2004.

– Vi utgår från att Tele2 och Vodafone i likhet med Teliasonera följer beslutet och omgående sänker sina, jämfört med våra, mycket höga samtrafikpriser, säger Marie Ehrling.

Samtrafik är det begrepp som används när en operatörs kund vill nå en person som finns i en annan operatörs nät. Den avsändande operatören träffar ett avtal med den mottagande operatören om att koppla fram samtalet till sin kund. För framkopplingen betalar avsändande operatör ett samtrafikpris.

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.