Telness Tech: Det är enkelheten som sticker ut

Telefoni Plattformsleverantören Telness Tech har passerat sin ettårsdag. Tre växel-kunder hann landas och snart hoppas man få in sin första digital telco-kund.
– Vi pratar både med de lite mindre operatörerna, de som ska starta helt nytt samt de största operatörerna i världen, säger vd Jonas Cedenwing.

Telness Tech: Det är enkelheten som sticker ut

Jonas Cedenwing var 2017 en av grundarna av operatören Telness tillsammans med bland annat vd Martina Klingvall. Som CTO var han i högsta grad involverad i att ta fram den teknikplattform som Telness byggde från grunden för att bli en helt molnbaserad digital operatör.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Under 2020 bestämde man sig för att börja sälja sin plattform till andra spelare i telekombranschen. Telness Tech startades och Jonas Cedenwing utsågs till ansvarig.

– Vi har fått så mycket verifikation från marknaden att det är någonting som efterfrågas och uppskattas så att fler får möjligheten att distribuera den är ju bara positivt, säger han.

Man såg snabbt att det fanns två tänkbara kunder: återförsäljare som ville sälja sin egenbrandade växel-lösning och de som ville starta en operatör och behövde hela plattformen.

Tre kunder är igång och säljer växeln; bland annat Cloudgruppen och Macforum.

– Vi har ju byggt någonting som du kan ta till marknaden väldigt snabbt och automatiserat. Du behöver inte ha en egen it-organisation utan du kan bara fortsätta sälja precis som när du sålde på kickback traditionellt.

Hur snabbt?

– Från det att vi trycker på en knapp så har vi i princip en ny miljö redo på två dagar, fem om du ska inkludera släpp av appar både i Google Play och App Store och det är bara för att den process tar fem dagar i sig. Det som tar längre tid är de kommersiella aktiviteterna kring att sätta en gotomarket-modell och skapa en prismodell med mera.

Vad tycker du är skillnaden mellan er och konkurrenter på Whitelabel-marknaden som Telavox, Telepo (Dstny for service providers numer) och Lynes Technologies?

– Där skulle jag säga att den skillnaden är, om vi utgår från marknaden själv, att våra kunder har varit intresserade länge av en sådan här affär, men har inte hittat någonting som har varit tillräckligt lätt för organisationen att bygga sin kostym kring. Många andra har krävt antingen mycket support-personal eller till och med rena it-resurser för att drifta systemet, säger Jonas Cedenwing och fortsätter:

– Det är enkelheten som sticker ut mest för oss. Sen anser vi också själva att vi är de som är produktutvecklar absolut mest.

Många tänker ju video i sina lösningar nu efter pandemins slut. Vad tänker du kring er produktutveckling?

– För telekom totalt sett handlar det om att ta stora steg framåt, för det är mycket som inte uppfyller normala slutanvändares förväntningar idag. Många är vana vid att starta ett Spotify-konto själva och avsluta det om man inte är nöjd, för att sen starta det igen tre dagar senare om man känner för det. Utan att behöva kontakta något alls på Spotify om det. Det är den typen av digitala upplevelser som vi tillsammans med ny funktionalitet driver produkten emot.

Han fortsätter:

– För funktioner så väljer vi inte riktigt själva vad som är viktigt. Vi har ju traditionellt alltid jobbat med databaserad feedback från våra kunder för vår prioriteringslista. Tidigare så kom önskemålen framför allt från Telness kunder, men nu kommer det ifrån mycket fler kunder direkt och indirekt. Önskar de video så kommer våra utvecklare att bygga det.

Telness Tech har idag vuxit om operatören Telness i antalet anställda. Man jagar ständigt nya personer och är idag 17 anställda, fyra fler än operatören.

När Jonas Cedenwing spanar framåt så ser han fortsatt tillväxt. Och prioriterat är att få in den första kunden som vill driva sin operatörsverksamhet på digital telco-plattformen.

– Jag tror att den första snart är på plats, ambitionen är att stänga en affär i år. Vi pratar både med de lite mindre operatörerna, de som ska starta helt nytt samt de största operatörerna i världen och intresset är väldigt stort hos alla grupperna.

Hur går affären till?

– På samma sätt som Telness affär fungerar egentligen. Operatören kommer till oss och säger det här är vår logga och vår grafiska profil och det här vill vi göra med vårt nya varumärke. Sen hostar de hela sin lösning hos oss och vi hanterar mobilabonnemang, sim-kort och alla köp med mera.

Vilka marknader tittar ni på?

– Det finns ett stort internationellt intresse, men det är långa processer. Sverige ligger långt fram tekniskt i telekom vilket är bra för oss på både den här och på växel-marknaden.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.