Telness Tech tar nästa steg på tillväxtresan – skriver avtal med norsk operatör

branschen Teknikbolaget Telness Tech har fått sin första internationella kund, norska Saga Mobil. Vi har pratat med Sara Rasmussen och Jan Inge Johnsen om affären, den norska marknaden och framtidsplanerna.

Telness Tech tar nästa steg på tillväxtresan – skriver avtal med norsk operatör

Drygt 15 mil norr om Abisko i Bardu i nordligaste Norge har Saga Mobil sitt huvudkontor. Uppstickaroperatören har kunder på både konsument- och företagsmarknaden. Efter ett långt förflutet i telekombranschen, med bland annat drygt 15 år i olika ledande roller på Telenor blev Jan Inge Johnsen i slutet av 2018 vd på Saga Mobil.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

 – Efter att ha jobbat i många stora organisationer är det skönt att vara tillbaka i ett litet bolag. Vi är tio anställda vilket innebär att det blir väldigt korta beslutsvägar och raka rör. Samtidigt har vi ambitiösa tillväxtplaner, säger Jan Inge Johnsen.

 Bland de norska operatörerna på företagstelefonisidan har Telavox-ägda Erate en väldigt stark ställning.

 – De har en jättebra plattform men också i princip ett monopol i Norge. Jag tror inte att det är bra. Därför började vi titta på andra alternativ och det var på det viset vi fick upp ögonen för Telness Tech. 

 Mjukvaruföretaget Telness Tech grundades 2021, som en del av Telness Group. Saga Mobil blir bolagets första officiella internationella kund.

 – Vi såg att vi hade många likheter med Telness Tech. Framförallt i hur vi ser på kunderna. Vi gillade tekniken och funktionaliteten i plattformen men framförallt så gillade vi människorna bakom. Telness Techs attityd mot sina kunder och deras värderingar stämmer bra överens med våra, säger Jan Inge Johnsen.

– Jag kan bara instämma. Från vårt perspektiv är det jätteviktigt att samarbeta med företag som vi delar värderingar med. Saga Mobil fokuserar precis som oss på tillväxt, digitalisering, automation och viktigast av allt kundupplevelse, säger Sara Rasmussen, kommersiell chef på Telness Tech.

 Den första kontakten togs för lite drygt ett år sedan. Avtalet som gäller Telness Tech:s ADT-lösning sträcker sig över hela sju år.

 – Det är flera saker som lockade med Telness Techs lösning. Självbetjäningsportalen ger oss en mer samlad och gemensam vy, som blir enklare för oss att hantera. Dessutom gillar vi den licensbaserade kostnadsstrukturen, säger Jan Inge Johnsen.

 Saga Mobil har i dagsläget lite drygt 8000 kunder. Lejonparten av dem finns på företagssidan, men bolaget har också kunder på privatmarknaden.

Operatören har ambitiösa tillväxtmål. 2027 är planen att bolaget ska ha drygt 40 000 betalande kunder.

 –32 000 kommer att vara på företagssidan och någonstans 8 000-10 000 ska vara på privatsidan. Det är högt ställda mål, men vi har en tydlig och bra plan.

 I tillväxtresan spelar plattformen en central roll. Bolaget kommer gå från traditionell försäljning genom egna säljare och återförsäljare till ett större fokus på digital försäljning.

 –Det blir utmanande och vi kommer behöva tänka nytt. Men med hjälp av plattformen hoppas vi kunna förändra oss. Det ska bara ta några minuter att teckna ett abonnemang och komma igång med vår växellösning, säger Jan Inge och fortsätter:

– Lyckas vi med den här omställningen så öppnar vi upp en säljkanal som våra konkurrenter inte har och vi får en betydligt lägre total cost per sale.

 På grund av avtalets utformning är Saga Mobils tillväxtutsikter viktiga även för Telness Tech.

 – Vi har inga höga up front-kostnader eller inlåsningsmekanismer, ska det här bli en bra affär för oss behöver det gå bra för Saga. Det är därför det är så viktigt för oss att vi har liknade värderingar, säger Sara Rasmussen.

 För Telness Tech är avtalet med Saga Mobil ett viktigt steg på bolagets internationella expansionsresa. 

 – Telness Tech är i dialog med flera internationella mobiloperatörer just nu, och vårt inträde på den norska marknaden kommer att vara bli det första internationella uppdraget av många, säger Sara Rasmussen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.