Telness: Vi är enda digitala operatören i världen

Bransch Martina Klingvall lämnade Telenor för att kunna förändra telekombranschen. Nu driver hon bolaget Telness som vill ha så nöjda kunder att man kan skippa bindningstid.

Telness: Vi är enda digitala operatören i världen

Det har bara gått drygt två veckor sedan Telness flyttade in i sina nya lokaler på Döbelnsgatan i centrala Stockholm. Några trappor upp i en anonym fastighet har den nystartade mobiloperatören hyrt delar av dataföretaget Zebwares lokaler och en liten klisterlapp på dörren är allt som skvallrar om att man sitter här.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– Vi ska få upp lite skyltar och så, säger Martina Klingvall, Telness vd och grundare, och visar runt på kontoret där alla anställda får plats i ett ganska stort rum än så länge.

Det var i maj förra året som Martina Klingvall, som gjort chefskarriär på Telenor efter sina studier på Kungliga tekniska högskolan, grundade det som hon kallar för ”världens första digitala företagsoperatör”. På Telenor var hon mot slutet säljchef för små och medelstora bolag på operatören och det är den målgruppen hon valt nu också.

– Vi startade en sajt på nätet med adressen enenklareoperatör.se i maj. Den delade vi sedan i våra sociala medier. Vi la inte en krona på marknadsföring, men fick ändå in över potentiella 400 kunder som ville veta mer.

Flera gånger under intervjun kommer Martina Klingvall in på jämförelser med Uber, det amerikanska bolaget som förändrar taxi-branschen runt om i världen. För det är en förändring av företagsmarknaden i Sverige som hon vill åstadkomma och som lockade investerare som Kinneviks investeringsansvarige Andreas Bernström, tidigare bland annat vd på Rebtel, och styrelseproffset Viveka Ekberg att gå in som ägare i ett bolag som bara fanns på papperet tidigt under förra året.

Grundtanken med Telness är att göra det enkelt för bolag att själva hantera sin telefoni, och att ge kunderna valfriheten att avsluta tjänsten direkt om de inte är nöjda. För Martina Klingvall är det viktigt att det är kundernas önskemål som styr bolagets utveckling.

När man drog i gång i maj förra året fanns ett avtal om att använda Telias nät på plats. Fram till november utvecklades plattformen där abonnemang, fakturor och godkännanden hanteras.

– På sommaren blev vi själv de första kunderna. Vi ville se själva att det funkade innan vi släppte in externa och efter sommaren var vi redo för att ta in riktiga kunder. Det kan verkligen slå tillbaka på en annars om det är mycket strul.

Samtidigt som teknikplattformen utvecklades la man också mycket kraft på att ta fram hur kundresorna ska se ut i bolaget. Ungefär 200 olika scenarier har skapats för både de externa och interna processerna när till exempel en ny kund sajnar upp sig eller när en befintlig kund anmäler att de behöver en ny funktionalitet.

– Eftersom vi är digitala så bygger mycket på automatisering i de processerna, berättar Martina Klingvall och går upp till whiteboard-tavlan i rummet och börjar rita.

Grovt förklarar hon hur kundens ärende först ska lösas i en FAQ på hemsidan, därefter går det vidare till en chatt med både bottar och riktiga personer. Är det fortfarande inte löst startas ett ärende hos utvecklarna – som sedan blir prioriterat av hur många kunder som behöver utvecklingen – och när ärendet är löst får kunden automatiskt återkoppling.

I ett drygt halvår har Telness haft kunder live i sin plattform. Hur många användare som bolaget hittills har lyckats locka berättar inte Martina Klingvall, mer än att det är ”många hundra”.

– Tjänsten var ganska klar redan i somras för ett år sedan, men det som förändrats framför allt därefter är arbetet bakom. Det märker vi mer av än kunderna, säger Martina Klingvall.

Telness är Martina Klingvalls idé, men hon har inte gjort resan själv från idé till bolag med kunder. Carl Sahlin, cfo och ansvarig för dataanalys, och Jonas Petersson, cto, rekryterades till bolaget under första halvan av förra året. De och Martina Klingvall gick samtidigt på KTH och även om de inte var kompisar så kände de väl till varandra. Dessutom plockades Sebastian Klintberg in, med en bakgrund på Telenor och Dialect, som cco.

– Vi är en bra mix med personer som har erfarenhet från telekom och personer som kommer utifrån. Det är häftigt att vara med och starta en så komplex verksamhet från ett blankt papper, säger Carl Sahlin.

Idag är de 16 personer som jobbar med Telness, men flera av dem är konsulter. Martina Klingvall planerar att växa bolaget ytterligare. Det hon i första hand vill rekrytera är en säljchef och säljare plus någon till marknadssidan.

– Vi har en massa leads som någon behöver ta hand. Det är många som behöver hjälp med att flytta sin telefoni, säger Martina Klingvall och fortsätter:

– Sen kanske vi också behöver ha en inhouse-utvecklare på sikt.

Apropå utveckling. Vad har ni på gång för nya tjänster?

– Snart så kommer vi att lansera vår egen växel, som är en enkel variant. Den kan jag berätta mer om när den är redo för att presenteras.

Företagsmarknaden är tuff och bland ledarna idag finns såklart de traditionella jättarna Telia, Tele2, Tre och Telenor. Bakom finns snabbväxarna Soluno och Telavox och nyligen lanserade lågprisoperatören Hallon att man ger sig in på företagsmarknaden som ett lågprisalternativ även där.

Martina Klingvall är inte så imponerad av sina konkurrenter även om hon berömmer Telavox, som ”det bästa alternativet om vi inte fanns”.

– Företagsmarknaden måste förnyas och man måste lyssna mer på sina kunder. Det går inte att låsa in sina kunder i långa avtal och tro att de ska vara tillräckligt nöjda för att stanna kvar. Känslan för kunden ska vara densamma som när man kommer hem lycklig från en semester.

Vilka är era konkurrenter idag?

– Jag tycker inte att det finns någon som gör samma sak som vi idag. Norge har bolag som är på väg framåt, som Phonero (köptes av Telia förra året), men vi är ganska unika i världen. Jag har i alla fall inte sett något bolag som försöker vara där vi är, säger Martina Klingvall.

Varför är det så?

– Jag tror att det är svårt att förändra en bransch från ett stort bolag där man redan har mycket kunder och sitter fast i gamla tekniska plattformar. Det finns så mycket saker att ta hänsyn till och så många som har mycket att vinna på att fortsätta att göra på samma sätt. Men alla branscher kommer att förändras och det är kunderna som är vinnarna på förändringen.

Kan de stora operatörerna kopiera er strategi?

– Ja, det är klart. Men det är svårt och kräver ett större arbete än det gör för oss. Jag hoppas ju att fler följer efter på vår väg.

Andra konkurrenter då. Tror du att Microsoft, Google och andra jättar kommer in på marknaden och gör operatörerna överflödiga de närmaste åren?

– Jag har svårt att se att deras tjänster kommer vara annat än komplement de närmaste åren. Men mycket kan hända och det är därför otroligt viktigt att ha ett snabbrörligt företag som kan lyssna på det utvecklade kundbehovet och fortsätta bygga Telness efter kundens behov och önskemål.

Vad är ert mål?

– Vi kommer inte att bli störst, men vi ska vara det självklara valet för små och medelstora företag. För de som är 5-10 personer och uppåt är vi bäst. För mig är det här en chans att förändra branschen, jag ser det inte som en plan för att göra exit och tjäna en massa pengar, säger Martina Klingvall.

– Vi vet inte vad vi är om två år, för vi vet inte vad kunderna behöver då. Vi kommer att förändras tillsammans med våra kunder och det är oerhört spännande att vi är så snabbrörliga, lägger Carl Sahlin till.

 

  • Denna artikel kommer att låsas den 11 juni. Den är en del av Telekom idags premium-material.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.