Tendfors kontaktcenter landar Teams-certifiering

kontaktcenter Helt api-baserad plattform först i världen att godkännas av Microsoft.

Tendfors kontaktcenter landar Teams-certifiering

Svenska Tendfor har länge legat i framkant kring telefoni-lösningar kopplade till Microsofts samarbetsplattform Teams. Man var först i världen att erbjuda integrerad Teams-telefoni som baseras på Microsofts api:er.

Nu står det klart att Tendfors helt api-baserade kontaktcenterplattform Tendfor Teams också certifierats för Teams, något som man även det är först i världen med att uppnå. Det finns flera andra kontaktcenterplattformar som uppnått Teams-certifiering, men inte med samma täta integration som Tendfor.

– Vi är förstås stolta och väldigt nöjda med att ha lyckats med det. Efter ganska mycket jobb ska tilläggas. Vi är först med att enbart använda oss av api-baserad kontakt med Teams, förklarar Tobias Nortvedt, försäljningschef på Tendfor.

Bland fritt mellan tre anslutningsalternativ

Fördelarna med en helt api-baserad lösning är att den fungerar med Microsoft Calling Plans, Direct routing-tjänster såväl som det nya alternativet Operator Connect. Det sistnämnda alternativet har vuxit snabbt i popularitet och ger möjlighet att ersätta ett existerande PBX-system med anslutning till den fysiska telefonin med en flexibel molnlösning.

Det är också möjligt att fritt blanda mellan dessa tre anslutningsalternativ, något som passar bra för globala företag med kontor på många olika platser i världen.

Arbetet med att ro iland en certifiering har pågått under lång tid. Redan i slutet av 2019 började de först kunderna använda sig av Tendfors teknikplattform. I dag finns Varberg kommun och Alfa laval bland kunderna. Man växer också snabbt ute i Europa, främst i Frankrike och Benelux-länderna.

– Många företag som går över till Teams upptäcker ganska snart att viss funktionalitet för telefoni saknas. Där kan vi erbjuda ett stödsystem som löser det väldigt bra för många kunder, säger Tobias Nortvedt.

Lever i Azure

Tendfor Teams levereras direkt från Microsofts molnplattform Azure.

– Vi lever i Azure bredvid Teams och har precis samma räckvidd som Teams i övrigt, vilket är en stor fördel. Kunder med kontor i Sverige, Danmark, Frankrike och USA har tillgång till exakt samma funktionalitet och kan betjäna samma köer, förklarar Tobias Nortvedt.

Mårten Ekblad, utvecklingschef på Tendfor, fyller i:

– Internationella företag som finns i många regioner kan ha en och samma lösning men lokala PSTN-anslutningar till olika telefonilösningar, det tror jag gör valet enkelt. Tidigare har man haft isolerade öar, nu kan man bygga ett centralt system i stället.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.