Teracoms mobil tv-test igång

Idag startar Sveriges hittills största test av mobil tv. Bakom testet står Teracom tillsammans med sina partners ATG, Boxer, Nokia, SVT/UR, Sveriges Radio och Telenor. Testet kommer att pågå i tre månader.

De medverkande aktörerna hävdar att intresset för mobil tv via det digitala marknätet är mycket stort, både hos marknadens aktörer och hos allmänheten. Idag startar testet, vilket är det mest omfattande hitintills i Sverige. Syftet med testet är framför allt att undersöka vad konsumenterna tycker om tjänsten som sådan. Bland annat ska betalningsvilja, upplevelsen och utbudet utvärderas för att underlätta en framtida kommersiell lansering av mobil tv i Sverige.

– Vår förhoppning är att kunna erbjuda kommersiella tjänster under 2007. Men det förutsätter att våra politiker tar frågan på allvar och fattar ett snabbt beslut om tillståndsgivning och frekvenstilldelning, annars är risken stor att Sverige hamnar på efterkälken när det gäller mobil tv, säger Bengt Broman vd Teracom.

Inte bara teknikfrälsta

Testet kommer att pågå i drygt tre månader. Under perioden kommer 400 deltagare få testa direktsänd tv och radio i mobilen i Stockholms innerstad och Sundbyberg. Tretton tv-kanaler och tre radiokanaler ingår i utbudet. Två av radiokanalerna är webbkanaler och sänds inte i det ordinarie FM-utbudet. Urvalet av konsumenter är ett tvärsnitt av mobiltelefonanvändarna i Sverige, med en viss betoning mot teknikälskare, så kallade early adopters. Att inte enbart fokusera på de redan teknikfrälsta är ett medvetet val för i förlängningen kunna ta fram tjänster som passar flera typer av användare.

För programinnehållet står ATG, Boxer, SVT/UR och Sveriges Radio. Testet kommer att genomföras på Nokias plattform (Nokia Mobile Broadcast Solution 3.0 för dvb-h) och deltagarna kommer att använda Nokias N92. Teracom ansvarar för nätet, utsändningen samt drift av plattformen. Kontakter med användarna och kundtjänst tar Telenor och Boxer hand om under testperioden. Utvärderingen och urvalet av testpiloter genomförs av analysföretaget MMS (Mediamätning i Skandinavien).

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.