Test: Jabra Engage 50 II – sitter skönt under en heldag i kontaktcentret

test Separat kontrollenhet, maxad komfort och hög ljudkvalitet gör Jabras trådade headset till en fullträff för kontaktcentret.

Test: Jabra Engage 50 II – sitter skönt under en heldag i kontaktcentret

Headset som ska användas professionellt i ett kontaktcenter måste leva upp till flera specifika krav. De måste stänga ute oönskade miljöljud som riskerar att störa det viktiga kundsamtalet och samtidigt vara så bekväma att man kan bära dem en hel arbetsdag utan problem.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Jabra Engage 50 II är en uppdaterad version av Engage 50 som faktiskt lyckas leva upp till båda dessa krav på ett riktigt övertygande sätt.

Headsetet kallas ultralätt i marknadsföringen och det är ingen överdrift. Jämfört med de flesta headset som passerar genom vårt testlabb känns det fjäderlätt, trots att det är försett med sladd som ansluts till usb-c-porten på en dator eller en mobil enhet.

Flera fördelar med trådade headset

Även om den trådlösa tekniken skördar nya framgångar så föredrar många kontaktcenterchefer fortfarande trådade headset. De uppenbara fördelarna är att man inte riskerar att stå med ett headset som inte kan användas på grund av urladdade batterier, men det är också mindre risk för teknikstrul och störningar i en miljö där antalet enheter som kommunicerar trådlöst hålls till ett minimum.

Jabra Engage 50 II bjuder på utmärkt ljudkvalitet, både under samtal och faktiskt även när man lyssnar på musik, även om basåtergivningen kan beskrivas som aningen blygsam. Det finns dock en separat inställning för att optimera ljudet för musikåtergivning, som kan vara bra att ha koll på.

Fakta

FAKTA OCH BETYG

Jabra Engage 50 II
Tillverkare: Jabra.
Typ: Sladdansluten on-earlur med bom.
Fungerar med: dator, mobil enhet med usb-c-kontakt.
Högtalare: mono eller stereo.
Mikrofon: tremikrofonssystem med bullerdämpning.
Inbyggt hörselskydd: ja.
Anslutning: usb-c.
Vikt: 45 gram för mono-varianten, 65 gram för stereoversionen.
Färg: svart
Övrigt: Certifierade för användning med Microsoft Teams, Zoom och Google Meet. Levereras med fristående kontrollenhet med inbyggd ringsignal (kan deaktiveras). Kommer med tre års garanti. Kostnadsfri tillgång till Engage+, en separat mjukvara som ger samtalsinsikter i realtid.
Pris: cirka 2882 kronor exkl moms (monoversionen är något billigare).

Betyg: 9
Prestanda: 10
Kvalitet och design: 9
Användarvänlighet: 9
Innovation: 9
Prisvärde: 8

När vi sätter mikrofonen på prov, både genom att spela in ljudfiler och genom att samtala med kollegorna, visar även den upp riktigt hög kvalitet. Även i miljöer med bakgrundsljud av olika slag gör headsetet ett utmärkt jobb med att filtrera bort oönskade störningsmoment så att agentens röst hörs tydligt.

Mikrofonbommen är försedd med tre separata mikrofoner, där två sitter på utsidan för att fånga upp ljud från omgivningen som sedan filtreras bort med hjälp av den inbyggda elektroniken. Enligt Jabra kan störande ljud från omgivningen minskas med 36 dB. Hur som helst så är resultatet riktigt imponerande. Mikrofonbommens vinkel kan ställas in steglöst för att du ska få en optimal placering för just dig.

Det finns många inställningsmöjligheter i den tillhörande mjukvaran Jabra Direct.

Vi uppskattar också funktionen för medhörning som gör att agenten hör sin egen röst i hörlurarna under samtalet. Här finns möjligheter att detaljustera mängden medhörning utifrån egna önskemål.

Själva hörlursdelen har inte någon aktiv brusreducering, men kuddarna stänger ändå ute väldigt mycket av miljöljudet, även när vi sitter i ett stimmigt kontorslandskap. Apropå kuddarna så är de mjuka och bekväma och vi frågar oss varför inte alla headset kan vara lika sköna som det här.

Både vänster och höger hörlur är försedd med två lysdioder som visar om du är tillgänglig eller upptagen genom att visa grönt eller rött ljus – en bra funktion som tydligt visar dina kollegor om det är lämpligt att störa.

Programmerbara knappar på separat enhet

Det går utmärkt att ansluta headsetet direkt till datorn eller en mobil enhet, men vi rekommenderar verkligen att det används i kombination med den fristående styrenheten som har fyra programmerbara knappar och ett rullhjul för att styra samtalsvolymen. Här finns knappar för att till exempel besvara samtal, tysta mikrofonen och slå på upptaget-lamporna. Inställningarna för dessa knappar, och många andra parametrar, gör du enkelt från Jabra Direct-appen i din dator.

Den fysiska styrenheten har ett smidigt format och gummerad undersida som gör att den ligger stadigt på bordet. Dessutom har den en inbyggd ringfunktion som gör att du kan lämna arbetsplatsen och ändå höra om någon försöker nå dig. Du aktiverar ringsignalen genom att placera headsetet på en plan yta.

Den separata kontrollenheten ger snabb åtkomst till de viktigaste funktionerna.

Jabra ligger långt fram när det gäller mjukvaran som används i kombination med företagets headset. Vi har tidigare skrivit om Engage+-mjukvaran som kan användas för att ge samtalsinsikter i realtid och vägledning om hur mikrofonen ska placeras. Vi har inte testat den tillsammans med detta headset, men det kan vara bra att känna till att dessa möjligheter finns och att mjukvaran är helt kostnadsfri.

En given funktion i ett professionellt kontaktcenter-headset är det skydd mot starka ljud som finns inbyggt i Engage 50 II. Funktionen, som kallas Safe Tone, kan också övervaka bullerexponeringen över längre tid och säkerställa att den är på en säker nivå.

Headsetet levereras i en förvaringsväska i grå filt som erbjuder effektivt skydd när du är på språng. Precis som headsetet är denna väska föredömligt lätt och smidig att bära med sig, något som gör produkten lämplig för den hybridarbetande kontaktcenteragenten.

Sammanfattning

Trådade headset har flera fördelar, särskilt när de används i ett kontaktcenter med höga krav på tillgänglighet, och här är Engage 50 II ett spännande alternativ som du definitivt bör titta närmare på. Låg vikt och en passform som imponerar i kombination med ljud i toppklass gör det här till ett utmärkt val för det moderna kontaktcentret. Vi uppskattar särskilt den separata kontrollenheten med programmerbara knappar och inbyggd ringsignalsfunktion.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.