TEST: Swyx utmanar Lync

Med konkurrens från både väletablerade växeltillverkare, amerikanska mjukvarujättar och flexibla molntjänster har Swyx en tuff uppgift framför sig om de ska lyckas locka svenska kunder. Men med rätt prissättning är det en uc-lösning väl värd uppmärksamhet.

TEST: 
Swyx utmanar Lync

På den tyska hemmamarknaden har Swyx de senaste åren lyckats kapa åt sig en betydande marknadsandel i smb-segmentet. Förutom vanliga röstsamtal och växelfunktioner erbjuder lösningen också uc-tjänster som chatt, presence, videosamtal och sammarbetsfunktioner. För användaren är allt samlat i ett gemensamt gränssnitt i form av den egna mjukvaruklienten Swyxit vilket ger en bra och användarvänlig helhetsupplevelse.

Väl integrerat

Serverdelen i Swyx körs i Windows-miljö. Programvaran är inte kräsen utan det ska till och med gå att använda en maskin med Windows XP, även om det känns onödigt snålt. Att köra i en virtuell miljö ska också fungera även om vi själva inte haft möjlighet att testa det.

Grundinstallationen sker utan oväntade problem och installationesprogrammet kontrollerar att alla nödvändiga komponenter i Windows finns på plats. All data lagras i MS Sql och för ett mindre företag räcker det med light-versionen som också följer med i programpaketet.

Tillverkaren har varit måna om att lösningen ska integrera väl i den övriga it-miljön. Användarhanteringen kan kopplas ihop med AD, vilket ger en ny flik under users and computers i det vanliga admin-gränssnittet där alla Swyx-inställningar som rör användaren blir tillgängliga. De kan också göras tillsamman med övriga inställningar genom admin-modulen till Microsoft Management Console.

Med rätt behörighetsuppsättning kan användarna faktiskt göra de flesta inställningar som rör dem själva direkt från sin klient, vilket kan vara praktiskt framför allt i en mindre organisation med stor egen kompetens.

En enda brevlåda

Även när det gäller meddelanden och hänvisning arbetar Swyx tätt med befintliga tjänster i nätet. Upptagetstatus kan hämtas ur kalendrarna i Exchange eller Domino och Swyx utnyttjar också användarnas vanliga e-postkonton för röstmeddelanden. Så länge e-postservern ger åtkomst via imap går det att lyssna av sina meddelanden även med hjälp av telefonluren. Har man som jag syndigt mycket brev i inkorgen kan det dock vara en bra idé att sortera ut röstmeddelande till en egen mapp så att Swyx får mindre information att leta igenom.

Även om upptagetstatus hämtas centralt behöver användarna 32-bitarsversionen av Outlook installerad för att få tillgång till mer detaljerad information om vad kollegorna har för sig direkt i mjukvaruklienten.

Skapa skript grafiskt

Att sätta upp samtalsrouting, trunkar och nummerplaner är alltid något som kräver att man håller tungan rätt i munnen, men Swyx gör det inte svårare än i andra lösningar vi tittat på. Färdiga profiler finns för en rad internationella operatörers sip-trunkar och distributören har utlovat att komplettera med några svenska vilket i så fall gör arbetet enklare.

Förutom rena sip-trunkar går det att använda isdn med hjälp av ett instickskort i servern, eller en sip-gateway för trafiken till och från publika telenätet. Det går också att sätta upp enum-trunkar för direkta sip-samtal över internet.

Enkla ring- och acd-grupper fixas i ett nafs, stöd finns för de vanligaste ditributionsformerna. Men vill du lägga till mer funktionalitet till grupperna, exempelvis vidarebefordran till röstbrevlåda om ingen svarar måste du ge dig i kast med den grafiska skript-editorn. Den kan används också för att bygga ivr-träd eller andra än mer avancerade automatiserade flöden. Tack vare möjlighet att exekvera externa skript i visual basic går det att integrera även andra system i lösningarna.

Det här är en av de funktioner som kommer att lämpa sig väl för mindre kontaktcenter, vilket också möjligheterna till medlyssning och inbrytning av samtal kommer att göra. Däremot finns det en del att önska när det gäller köhantering vilket också lär bli tydligt för telefonisten. På det området måste Swyxit kompletteras med annan mjukvara för att fungera tillfredsställande. Också när det gäller statistik behövs det tredjeparts-program för en komplett lösning.

Anpassningsbar klient

Swyx kan självklart användas med vanliga telefoner, i utbudet finns både skrivbordsmodeller och trådlösa dect-lurar, men här har vi valt att fokusera på mjukvaruklienten Swyxit. Den är extremt anpassningsbar tack vare att den använder så kallade skins. I grundpaketet följer det med en rad varianter med olika många linjer och flikar för kortnummer men har ni speciella behov eller inte gillar utseendet går det att plocka fram en egen som passar bättre. Det ska till och med vara möjligt att integrera exempelvis webbapplikationer direkt i klienten om så önskas.

Handhavandet är enkelt och gränssnittet tydligt med ordentliga knappar för funktioner som konferenssamtal, överflyttning av samtal och inspelning. Vill du koppla ett samtal kan du också välja att dra det över till kollegans namn i kontaktlistan som ger aktuell status på alla användare. Baksidan är att gränssnittet tar mycket plats på skärmen. Visst går det att ta fram ett kompaktare skin men upplägget känns lite 2005 och inte alls lika modernt som exempelvis Ciscos nya Jabberklienter.

Förutom att fungera fristående kan Swyxit styra en fast telefon eller för den delen en annan instans av Swyxit. Det senare gör att lösningen lämpar sig utmärkt i en terminalservermiljö där den lokala Swyxit-kopian får stå för ljudet medan den på servern svarar för gränssnittet.

Samarbete och video

I Swyxit ingår en enkel funktion för skärmdelning motsvarande den du hittar i till exempel Skype. Den är begränsad till två parter, men fungerar bra så länge man inte har så stora krav. Behöver du mer funktioner eller vill kunna ha möten även med fler eller externa deltagare går det att istället få integration mot någon av de stora webbmötestjänsterna. Ett avtal med Citrix gör att Netviewer kan väljas direkt under klientinstallationen. Men med lite pill ska det fungera även med andra leverantörer.

Det ska påpekas direkt att mjukvaruklienten Swyxit bara finns för Windows. Har du något annat operativsystem på datorn får du använda en generell sip-klient, vilket gör att du missar mycket av det roliga.

Mer mobilitet på g

Ingen växellösning är numera komplett utan riktiga möjligheter till mobilintegration. Här har Swyx kommit en bit på vägen med en bra webbklient för smarta mobiler. Förutom status, central adressbok och möjlighet att ställa in vidarebefordring av samtal ges också möjlighet att ringa och ta emot samtal med fastnätsnummer. Signaleringen mellan växeln och telefonen sker med dtmf vilket tyvärr ger onödigt långa uppkopplingstider.

Tillverkaren har en fet klient för Iphone och Android på gång ut. Den ska få fler funktioner och inte minst signalering via datakanalen, vilket lär korta uppringningstiden. Tänk bara på att användande av klienter som ringer via växeln normalt sett kräver godkännande från mobiloperatören.

SLUTSATSER

Långt ifrån alla detaljer om Swyx har vi haft möjlighet att redovisa här, men utan tvekan är det ett riktigt intressant alternativ för företag som söker en väl sammanhållen uc-lösning. Åtminstone så länge de har en renodlad Windows-miljö. När en svensk översättning av klienten och förinspelade svenska talpromter finns på plats blir lösningen än mer attraktiv.

Anpassnings- och integrationsmöjligheterna är stora men avsaknaden av ett traditionellt hänvisningssystem kanske inte passar alla, speciellt eftersom stöd för externa system som Trio eller Vision 80/20 saknas.

Som vanligt gäller det att ekonomin ska vara vettig på sista raden. Mycket talar för att så kan bli fallet. Leverantören har stora ambitioner om att ta marknadsandelar och väntas prissätta produkten aggressivt. Swyx kommer dessutom att bli tillgänglig som tjänst för företag som vill slippa ansvara för miljön själva.

Fakta

Plus & minus

+ Stora anpassningsmöjligheter

+ Smidig administration

+ Hög usability-faktor

– Inget hänvisningssystem

– Svenska talprompter saknas

– Brister i köhanteringen

–––

FAKTA: Swyx Ware 2011

• Serveroperativsystem: Windows Server 2003/2008, Windows XP/Vista/7

• Hårdvarukrav server: Intel Xeon Dual Core 1,86 GHz, 1,5 GB ram (100 anv/30 kanaler)

• Virtuella plattformar: VMware ESXi, Microsoft Hyper-V, Parallels Virtuozzo

• Systemkrav klient: Windows XP/Vista/7, 1 GHz-processor och 1,5 GB ram

• Trunktyper: sip, isdn, enum och special-trunk för att länka ihop flera Swyx-servrar

• Pris: Som molntjänst cirka 140 kr exkl moms/månad/användare vid 100 användare och 36 månaders avtalstid. Kundplacerat cirka 150 kronor för motsvarande upplägg.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.