– Det finns en tydlig strategi för att Intelecom ska växa kraftigt i Sverige. Det var en av de saker som lockade mig, att i ett relativt tidigt skede få vara med och bygga upp verksamheten, säger Håkan Johansson.
Växa mer än 20 procent
Trots det tuffa ekonomiska klimatet växte Intelecom med runt 20 procent i Sverige under 2009. Ambitionen för 2010 ligger högre än så, men Håkan Johansson vill inte ange mer exakt.
Det är flera komponenter som ska bädda för växande affärer.
– Vi tror att det finns utrymme för organisk tillväxt, både med befintliga kunder och nya. Här spelar de nya produkter och lösningar som vi lanserar en viktig roll, och de skapar en bra plattform för till tillväxt i framtiden också.
Intelecom har exempelvis lanserat ett koncept som kallas Mobilitet på riktigt. De har också börjat säljer telefoni som tjänst, producerad på en Alcatel-plattform. Dessutom gick Intelecom under 2009 ut med flera paketeringar av OCS som tjänst.
– Där finns det några delar som det har tagit lite tid att få på plats, bland annat en portal. Men det ska vara klart i maj, säger Håkan Johansson.
Öppnat för uppköp
En annan viktig del i tillväxtstrategin är att jobba mer med partners. Intelecom är ute efter att skaffa återförsäljare för att nå ut till nya kundgrupper med de tjänster man själva producerar. De vill också hitta partners som har behov av den integratörskompetens som finns inom bolaget. Det kan exempelvis vara operatörer.
– Jag ska rekrytera en chef nu som ska arbeta med att utveckla partnersamarbeten, säger Håkan Johansson.
Det faktum att Intelecom fick nya ägare i Carrot Communications under 2009 tycker han är positivt. De har mer branschkunnande och användbara kontaktytor än de tidigare ägarna och har gett tydliga direktiv.
– De har öppnat för möjligheten att köpa andra bolag. Så det är något vi tittar på, avslöjar Håkan Johansson.
Intelecom Sverige har i dagsläget 15 anställda.