Tieto: ”Kraschen lika osannolik som Harrisburg”

Under Sourcingdagarna berättade Tietos kundchef Nils Boghammar för första gången öppet om sina erfarenheter av det som ingen trodde kunde inträffa.

Tieto: ”Kraschen lika
osannolik som Harrisburg”

Knappast någon har väl missat att Tieto i slutet av november drabbades av ett katastrofalt hårdvaruhaveri i ett av sina centrala datacenter. Även om det fanns backup kraschade oturligt nog även disksystemets spegelkopia när datan höll på att skrivas över, vilket i förlängningen gick ut över ett 50-tal kunder. Apoteket kunde inte lämna ut receptbelagd medicin, Bilprovningen tvingades gå över till manuella kontroller och i Nacka låg kommunens webbplatser och mejlsystem nere.

– Det var väldigt osannolikt. De allra flesta hade inte förebyggt eller planerat för något liknande, hävdade Tietos kundchef Nils Boghammar under Ifis konferens den 8 februari.

Minimera förtroendeskadan

Ändå hände det. Och Nils Boghammar kunde inte annat än likna det inträffade vid Tage Danielssons kända monolog om kärnkraftsolyckan 1979: ”[…] före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent.”

Några uppdateringar kring hur det blir med skadestånd eller orsakerna till kraschen ville han inte gå in på.

– Våra officiella slutsatser om haveriet kommer att redovisas om några veckor. Det jag kan göra nu är att ge mina erfarenheter av det som hände, förklarade han.

Ganska snart stod det klart att ett återställande skulle bli både tidskrävande och komplext, varpå 560 personer kallades in till Älvsjö för 24–7 katastrofhantering: hr, anställda från jordens alla hörn, konsulter, tekniska specialister och leverantörer. Många fick lov att under loppet av en timme helt skifta fokus, från ren teknik till kunderna, för att kommunicera nästa steg och försöka minimera skadorna så gott det gick.

Inget system helt feltolerant

Så här en tid senare är största lärdomen enligt Nils Boghammar att det inte går att helt planera bort sådana ytterligheter som Tieto-kraschen, för det absolut feltoleranta systemet går inte att bygga. Istället måste man lära sig hantera kriser snabbt och effektivt. Det är enda vägen.

– Träna katastrofhantering! Kavla upp ärmarna och jobba med det, för när det väl smäller blir det omfattande. Ärligt talat är dokumentationen kanske inte alltid på rätt nivå när det gäller att hantera katastrofer? Det måste vara ett levande dokument, uppmanade han.

Han tycker också att man regelbundet skulle testa systemen så skarpt som möjligt tillsammans med kunder, tekniker, underleverantörer och tredjeparter i form av exempelvis telekomleverantörer – och att villkor för dylika haveriövningar ska finnas med redan när man skriver avtal. För det osannolika är inte omöjligt och det måste man vara beredd på.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.