Tieto lanserar Lync-tjänst med telefoni

Microsofts uc-plattform Lync går att köpa som tjänst från en rad aktörer men Tieto blir en av de första att leverera den som en komplett växelersättare med koppling till telenätet.

Tjänsten släpps publikt redan nu i juni och innehåller förutom Lync också epost och kalender via Exchange. Till skillnad från i Microsofts egen paketering Office 365 erbjuder Tieto en full telefoniintegration vilket gör att tjänsten helt kan ersätta företagens nuvarande växellösning. Däremot är samarbetsplattformen Sharepoint inte en del av paketet.

Målgruppen för tjänsten är enligt Pär Englund, teamledare för ucc-produkter hos Tieto, företag med kring 200 anställda och uppåt. Men det ska vara möjligt även för mindre kunder att teckna avtal.

– Den stora fördelen för kunderna att köpa den här lösningen som tjänst är att de enkelt kan skala antalet användare upp och ner utan långa bindningstider. Dessutom slipper man göra egna investeringar i hårdvara, säger han.

Saknar mobila anknytningar

De operatörstjänster som erbjuds till uc-paketeringen kommer från TDC, men ännu saknas möjligheten att få fullt integrerade mobila anknytningar.

– Det är något som finns i vår planering men som återstår att fixa, förklarar Pär Englund.

Tjänsten kommer att leverers från Tietos datacenter i Esbo, Finland, och blir möjlig att ansluta till både via dedikerade förbindelser och öppna internet.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!