Tietoevrys Karin Schreil: Så slog vi ihop jättarna digitalt

Sammanslagning Här berättar Tietoevrys Sverigechef om hur man svetsar ihop två bolag under en pandemi – utan att ses. Och Karin Schreil konstaterar att hemarbetet har skyndat på landets digitalisering rejält.

Tietoevrys Karin Schreil: Så slog vi ihop jättarna digitalt

Tieto och Evry tog sats för en integration av det nya kombinerade TietoEvry under 2020, med diverse aktiviteter planerade för att fusionera organisationerna och få ihop alla team för att sedan inleda arbetet på ett gemensamt sätt. Men då kom pandemin.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– När vi sjösatte vår nya organisation under våren 2020 så var det många ledare som fick nya roller, nya medarbetare och nya team. Många har fortfarande inte haft möjlighet att träffa dem, så arbetet med att lära känna varandra har blivit mycket mer långvarigt än vad vi hade tänkt oss. Nu har vi integrerat oss utan att kunna ses, men det har också skapat en hel del ideer och sätt att göra saker på som vi absolut kommer att ta med oss framöver, säger Karin Schreil, Sverigechef för Tietoevry

Företaget hann bara hålla en roadshow för medarbetarna i Stockholm innan pandemin slog till. Tietoevry har kontor på över 20 orter, från Malmö till Kalix, och planen var att röra sig över hela Sverige för att få alla att komma samman. Nu fick det göras digitalt istället.

Har genomfört de hårda delarna

– Sammanfattningsvis kan man väl säga att de mer hårda delarna av integrationen, som att bygga organisation, implementera en ny operativ modell och så vidare – det genomförde vi i allt väsentligt enligt plan, säger hon.

Karin hoppas att arbetet med de mjuka delarna av integrationen ska kunna fortsätta under hösten, när alla har blivit vaccinerade. Då ska företaget genomföra event där man åter får träffas på respektive orter.

Hur ser du att hemarbetet har påverkat samhället kring digitaliseringen?

– Vi pratar mycket om det här inom vårt företag men också med våra branschkollegor, och vi gör bedömningen att digitaliseringen har accelererat någonstans runt tre år under den här perioden. Det finns olika studier som stödjer detta. Vi ser att man i allmänhet har anammat digitala hjälpmedel i en utsträckning som man inte hade tidigare, säger Karin.

Bestående förändringar

Hon berättar att Tietoevry har en hel del kunder inom detaljhandeln som har fått ställa om ganska snabbt till ökade volymer i digitala kanaler, och mindre köp i fysisk butik. Karin tror att det här absolut kommer att hålla i sig – och utvecklingen har i sin tur gett effekter på logistik- och transportsektorn. Där ser Karins bolag att anpassningen till nya digitala beteenden ger en fortsatt acceleration för branschen. Tietoevry jobbar också med många regioner och vårdgivare.

– Där har man i många fall anammat digitala hjälpmedel som jag absolut tror kommer att vara bestående. Till exempel har vi kontaktfri incheckning på vårdcentraler. Då behöver man inte gå fram till någon reception eller ens gå in – istället kan man anmäla sig utanför vårdcentralen via sin mobil och på vissa ställen har man satt upp skärmar för incheckning. Den typen av lösning är ju nyttig även om det inte pågår en pandemi, säger hon.

Konsulterna behöver inte resa

En annan stor skillnad är att de flesta av bolagets konsulter tidigare reste väldigt mycket, för att träffa kunder och arbeta på de olika kontoren.

– Nu har vi inte kunnat göra det, och det har ju fungerat ändå, så det är också någonting som jag tror kommer att vara annorlunda – att man fortsätter att göra många arbetsuppgifter på distans istället för att träffas på kontor, för det fungerar lika bra. Sedan tror jag att när man väl ses fysiskt så blir det viktigt att ha en bra miljö just för att träffas, säger Karin.

Ett nytt huvudkontor

Tietoevry planerar nu kring sitt nya svenska huvudkontor i Arenastaden, mittemot Friends Arena. Med inflytt om ett knappt år avvecklas kontoren i Solna och Värtahamnen. Hur kommer det då se ut med hemarbetet efter pandemin? Framledes tror Karin att det blir någon slags hybridmodell där personalen jobbar en del av tiden från ett gemensamt kontor – men då blir det ännu viktigare att de lokaler man går till är en hub för att träffa kollegor och kunder.

– Där tittar vi också på vilka verktyg som behövs för att kunna stötta samarbete, workshop-arbete, innovation och så vidare. Det kommer helt klart bli förändringar på ett antal områden jämfört med hur det såg ut före pandemin, men inte minst inom kontor och arbetsplatser, säger hon.

Har ni stött på några fallgropar?

– Vi har såklart lärt oss mycket under det här arbetet, och en sak som jag har sett är väldigt viktig vid en integration under de här förutsättningarna är en tydlighet kring vad det är vi ska göra och varför – och att alla verkligen förstår detta. När vi exempelvis ska bygga en ny organisation, varför ska den se ut på det här sättet? Vad räknar vi med att få ut av nya processer och nya verktyg? Det handlar om tydlighet, både kring mål och förväntningar – och framförallt “varför”, det är oerhört viktigt, säger Karin.

På grund av pandemin har det också varit nödvändigt att arbeta mycket mer med uppföljningar. Båda enskilt mellan ledare och medarbetare samt i grupp.

– Våra medarbetare har kunnat anmäla sig och ansluta till Tietoevry Talks. Där kan man ta upp vilka frågor som helst, komma med förslag, kommentarer eller idéer. Och vi har alltid haft med oss två representanter från ledningen och en moderator som ser till så att frågorna och svaren sprids i organisationen, säger hon.

Måste hjälpa folk att hitta varandra

En annan väldigt viktig uppgift är att man som ledare ger en hjälpande hand när det är många människor på företaget som ska börja jobba ihop men ännu inte känner varandra.

– Vi måste hjälpa medarbetarna att hitta varandra, och det var någonting som blev ännu viktigare under pandemin i och med att vi inte hade träffats. Man har en otroligt viktig roll kring att knyta ihop människor med varandra och visa, “titta på den här lösningen –  prata med den personen”. Det fick vi ägna mycket tid åt,  och att hjälpa människor att ta kontakt för att dela erfarenheter. Vad  lärde ni er?  Vad gjorde ni bra?  Vad skulle ni kunna göra bättre om ni fick göra om det? Den typen av lärande och delande av erfarenheter är otroligt viktiga, och där har ledarna en jätteviktig roll i att stötta och se till att det verkligen händer. Det här är någonting som flödar lite mer naturligt när man träffas på ett kontor ofta, säger Karin Schreil.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.