5 tips på hur du behåller dina kunder

kontaktcenter Ta inte kunderna för givna. Risken finns att fokus ofta hamnar på att hitta nya kunder och öka kundkretsen, men det är viktigt att inte glömma bort de kunder företaget redan har.

5 tips på hur du behåller dina kunder

Här är fem tips på hur du behåller dina kunder.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

1. Kommunicera

Hör av dig! I en relation behövs löpande kommunikation. Informera kunderna om relevant innehåll och tipsa om hur de får ut det mesta av en produkt eller tjänst. Se till att du når ut genom rätt kanaler som till exempel mejl, sociala medier eller nyhetsbrev.

2. Belöna

Ingen gåva är för liten. Det kan handla om att skicka ett tackkort för att kunden är just en kund eller ge ett bra kampanjerbjudande – både till nya och gamla kunder. Skapa gärna aktiviteter som ger mervärde och bjud in till evenemang, webbinarier och föreläsningar.

3. Var tillgänglig

Visa kunden att du ställer upp i alla lägen – även när det uppstår problem. Ring upp så snart som möjligt om kunden söker dig och visa att du finns där för kundens skull. Ha tydliga rutiner så att det inte uppstår dröjsmål eller knutar på vägen. Bra service och gott bemötande är en grundförutsättning för bra kundrelationer.

4. Be om feedback

Sätt dig in i kundperspektivet. Ta reda på vilka kunderna är och fråga om deras önskemål, förväntningar och om de upplever något som ett problem. Lyssna och använd informationen för att utveckla företagets kundorientering.

5. Inspirera

Framhäv företagets bästa sidor och var en förebild i både service och kommunikation. Om du hjälper kunderna så kommer de att hjälpa dig. Engagemang, ödmjukhet och gott humör smittar av sig – föregå med gott exempel så kommer kunderna följa efter.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.