Tony Shen: ”Vi blir en starkare partner”

Aastra Aastras vd Tony Shen menar att de svenska kunderna vinner på Mitels förvärv:
– De kommer att få göra affärer med ett mycket större företag, som har storleken och styrkan att hänga med och hålla rätt kurs på marknaden.

Tony Shen: ”Vi blir en starkare partner”

Bröderna Francis och Tony Shen kommer att bli storägare och få nyckelposter i det nya Mitel efter sammanslagningen, Francis som strategichef och Tony som operativ chef.

Ti: Ser du långsiktigt på ert engagemang i det nya bolaget?

– Ja absolut, även om vi befinner oss i ett föränderligt landskap och allt kan hända. Vi kommer att ha ett betydande ägande i det nya bolaget, säger Tony Shen i en intervju med Telekom idag.

Ti: Traditionell företagskommunikation är en krympande marknad. Hur ser du på möjligheterna till utveckling för Mitel/Aastra-konstellationen?

– Ja, när det gäller ”tut i luren” så är det absolut en krympande marknad, och det är ett av skälen bakom den här affären. Det är därför vi måste omskapa oss själva och fokusera på affärsdrivande system, som vi gör med exempelvis Solidus och CMG, för att sätta oss på vägen till tillväxt.

”Lite överlappning”

Tony Shen kan i dagsläget inte ge några besked om hur sammanslagningen påverkar Aastras respektive Mitels produktportföljer och marknadskanaler.

– Vi har inte kommit så långt i integrationsprocessen ännu. Just nu följer vi de väldigt strikta regler som finns för att knyta ihop bolagen.

– Det vackra med den här sammanslagningen är att vi inte har mycket överlappning i varken kanalpartners eller produkter mellan bolagen. Så det kommer inte att skapa många problem.

Istället är det de här principerna som ska styra sammanslagningen:

• Att skydda den installerade basen är första prioritet.

• Kontinuitet i produkt- och vägplaner.

• Migration i den takt kunderna vill.

• Mer molnerbjudanden.

Hjälp på väg till molnet

Aastras Sverigechef Claes Kolare påpekar att man sex år efter förvärvet från Ericsson fortfarande utvecklar produkter parallellt, för att skydda kundernas investeringar.

– Vi har här exempelvis MX-One, en plattform som används av stora bolag globalt. Det vill Mitel inte förlora, utan funderar snarare på hur kunderna kan erbjudas mer, säger Claes Kolare.

MX-One blir stegvis mer och mer redo för molnimplementationer och där tror och hoppas Claes Kolare att det finns utvecklade delar och resurser inom Mitel som Aastra kan dra nytta av:

– Vi har motorn som klarar av att hantera två miljoner samtal. De kanske kan hjälpa oss med delar inom managering, provisionering, billing och liknande.

Det produktområde där det ligger närmast till hands att titta på en konsolidering är sip-terminalerna, tror Claes Kolare.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.