Trafikverket: ”Rent krasst är det ganska bråttom”

Esam Trafikverket förbereder sig för en framtid utan Skype för företag. Myndighetens bedömning är att leverantören Microsoft bara kommer att erbjuda support fram till 2025.

Trafikverket: ”Rent krasst är det ganska bråttom”

–Det låter som att det är långt fram i tiden men det tar oss ganska lång tid att byta system för hela verksamheten. Så rent krasst är det ganska bråttom, säger Erik Enocksson, enterprise-arkitekt på Trafikverkets it-avdelning.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Att köra vidare med Skype utan support är inget alternativ. Trafikverket har en kritisk roll i Sveriges civilförsvar och Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter sätter därför stopp för en sådan lösning.

– Det kan ju dock bli så att Microsoft släpper en ny version av Skype för företag, och då har ju inte vi samma stress, men det är ingenting som Trafikverket vet idag.

Planen är därför att Skype för företag ska fasas ut. Exakt när och hur är dock ännu inte klart. Myndigheten är mitt inne i ett förändringsarbete som så småningom ska leda fram till en upphandling.

Erik Enocksson, Trafikverket. Foto: Privat

Idag har Trafikverket ett väldigt uppdelat it-landskap. Dels det kontorsnära, där myndigheten använder olika Microsoft-lösningar som Sharepoint och Skype.

– Det är väldigt många terabyte data som vi kör i de systemen. Framöver letar vi efter moderna verktyg som beter sig som de stora amerikanska företagens tjänster.

Enocksson har i sin roll som enterprise-arkitekt på Trafikverket varit en del av Esam. Samverkansprojektets uppgift var bland annat just att titta på alternativ till Amazon web services, Microsoft och Google, som står för drygt 90 procent av den svenska molnmarknaden.

– Det är tusentals olika aspekter, och handlar inte om de enskilda företagen, men väljer man deras lösningar så går man in i ett ekosystem. Man digitaliserar med de ekosystemen, och företagen syfte är att man ska lägga all sin information där för att fullt ut använda sin licens.


Kraven på nästa leverantör

Utöver de kontorsnära verktygen har myndigheten förstås också de mer trafiknära systemen för att styra väg och tåg. Där har myndigheten kommit längre i arbetet med att hitta nya system och verktyg. Men några detaljer kan Trafikverket inte gå ut med än.

– Vi har en plan för vår modernisering av de systemen. Det har faktiskt varit lättare att hantera de som faller under säkerhetsskydd och den trafiknära verksamheten jämfört med den mer administrativa delen.

”Skype-ersättaren” kommer rent fysiskt förmodligen att stå i Trafikverkets lokaler.

– Vår bedömning är att det är verksamhetskritiskt verktyg för oss. Det kommer att bli en tjänst on prem, men vet inte om något konsultbolag kommer sköta driften åt oss.


Hämtat inspiration från Tyskland

Ännu finns inga beslut fattade men förhoppningen är att slutanvändaren ska uppleva att hen möter en sammansatt tjänst.

– De ska kunna från en chatt starta ett möte, en whiteboard, dela filer och så vidare. Men den bakomliggande infrastrukturen kan komma från olika leverantörer och behöva integreras med varandra.

En inspiration har varit det tyska regeringskansliet och deras kravställning på sina myndigheter.

– De har bland annat krav på pusselarkitekturen. Vi tror det är sunt. Med exempelvis lagen om offentlig upphandling innebär det att vi kan byta pusselbitar från år till år så att vi inte sitter fast i 30 år med en lösning.

I den tyska offentliga sektorn finns också krav om öppen källkod.

– Vi tror att det kommer vara mycket öppen källkod men det är inte ett krav för oss på Trafikverket på samma sätt, säger Erik Enocksson.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.