Tre av fyra jobbar hemma

En färsk undersökning från Telenor visar att tre av fyra som har möjlighet att arbeta mobilt ägnar flertalet kläm- och halvdagar åt att jobba hemma.

Tre av fyra jobbar hemma

Idag tillhandahåller 39 procent av svenska arbetsgivare en mobiltelefon till sina anställda. Därför tyckte Telenor att det kunde vara en intressant idé att fråga personer som jobbar mobilt via smartphone och uppkopplad bärbar dator om deras arbetsvanor.

– Vår mobila livsstil ger klara fördelar vad gäller flexibilitet. Istället för att ta sig till och från jobbet idag väljer många att jobba hemifrån och spara restid, samtidigt som man är effektiv. Alla våra undersökningar visar att mobila lösningar är ett sätt att förenkla vardagen och få ihop livspusslet, säger Thomas Sparrmo, marknadschef Företag på Telenor Sverige.

Vinn-vinn-situation

Just den här undersökningen från Telenor visar också att invånarna i vårt avlånga land jobbar mer mobilt överlag. Dels för att det finns krav från arbetsgivarna, dels på grund av förväntningar från de anställda själva. Man vill helt enkelt kunna använda sig av mobila tjänster för att vara tillgänglig och flexibel; svara på mejl, komma åt dokument och utföra vardagsärenden. Oavsett tid, plats och uppkoppling.

– Anställda förväntar sig att arbetsgivare erbjuder verktyg för mobilt arbete så att man har möjlighet att påverka när och var man jobbar. Att välja jobba hemma på klämdagar och halvdagar är ett bra exempel på där både arbetsgivare och arbetstagare känner sig som vinnare, menar Thomas Sparrmo.

Fakta

Så ofta jobbar vi hemma kläm- och halvdagar

29 procent svarar varje chans till någon gång i veckan

p>15 procent några gånger i månaden

33 procent några gånger per år

22 procent mer sällan eller aldrig

Källa: Nordic Mobility Report 2011. Siffrorna bygger på 500 intervjuer med användare som har företagsbetald mobiltelefon och arbetar mobilt varje månad.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.