En överväldigande majoritet av konsumenterna är villiga att hjälpa företag att förbättra kundupplevelsen, men så många som 75 procent känner att företagen inte lyssnar på deras synpunkter.
Tre av fyra kunder känner sig inte lyssnade på
kontaktcenter Vill gärna hjälpa företag att lyfta kundupplevelsen men känner att de inte får något gehör.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Det visar en undersökning som genomförts av Alida, en tillverkare av cx-mjukvara. Undersökningen genomfördes i fem olika länder, bland annat USA, Indien och Storbritannen i juli 2021. Totalt deltog 5300 konsumenter.
Kundupplevelsen avgörande faktor
Undersökningen visar att 92 procent av konsumenterna anser att kundupplevelsen är en avgörande faktor när de ska köpa en produkt eller tjänst.
Fyra av fem tillfrågade uppger att en dålig kundupplevelse får dem att känna stark motivation att i stället vända sig till ett annat företag i framtiden.
Så många som 83 procent av deltagarna i undersökningen är villiga att betala ett högre pris om det skulle innebär att de erbjuds en bättre kundupplevelse.