Tre om nya tjänsten: ”Det är en otrolig USP”

Växel Den första av sitt slag och en bra konkurrensfördel.
Tre har nu lanserat en växellösning som knyter samman Öresund över nationsgränsen.
– Vi hittade en unik möjlighet och vår ambition är att kunna ta det här ut till andra länder, säger Per Malm på Tre till Telekom idag.

Tre om nya tjänsten: ”Det är en otrolig USP”
Sofia Krook, chef för Tres företagsaffär

I måndags (1 oktober) lanserade Tre sin svensk-danska växel. En tjänst som innebär att företag med verksamhet på båda sidor sundet kan få en bättre och effektivare helhetslösning. Växeln ska förenkla vardagen och innebär bland annat fria interna samtal och gemensam kontaktlista, men även möjlighet att addera andra tjänster.

– Det här innebär att man får en sömlös lösning utan extratjänster som kostar massa pengar. Man får även en bra överblick på sina kollegor – och framförallt så ger det ett otroligt professionellt intryck, säger Per Malm, affärsutvecklare för Tres företagsprodukter till Telekom idag.

Per Malm, affärsutvecklare för Tres företagsprodukter

Skillnaden mot vanliga företagsväxlar är enligt Per stor. Det tydligaste exemplet är att man har full funktionalitet oavsett om det är en kollega på andra sidan gränsen som ska nås.

– Tidigare har det funnits ful-lösningar där man exempelvis haft ett danskt nummer vidarekopplat till ett svenskt mobilnummer eller vice versa. Men där får man inte funktionaliteten. Med vårt system kan vi bygga växeln i Sverige och när danska nummer ska läggas till så pekar man in dem mot den svenska växeln. Det krävs ingen stor arbetsinsats utan handlar om minuter, säger han.

Efterfrågas av kunder

Lösningen är framförallt riktad till mindre- och mellanstora företag och adresserar enligt Tre mycket av det som företagskunder efterfrågar.

– Vi är glada över att kunna få ut lösningar som är anpassade efter våra kunders behov. I hela Öresundsregionen är det många små företag som agerar över gränsen och det här förenklar deras vardag. Vi har ju väldigt mycket nöjda kunder på vår växellösning i Sverige, så det här är en bra tilläggstjänst, säger Sofia Krook, chef för Tres företagsaffär.

Att Tre är först med sin gränsöverskridande lösning beror enligt Per att man satt i en bra sits.

– Vi hade det nog lättare än andra eftersom vi har ett gemensamt underliggande system samt att vi har samma nät i Sverige och Danmark. Och det här är en otroligt stor USP för oss. Bland operatörer krävs det mjuka värden för att särskilja och att vi kan erbjuda den här typen av lösning är otroligt uppskattat. Nu får vi se hur våra konkurrenter svarar på det här, säger Per Malm.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.