Tre om sin ai-strategi: ”Ger nya möjligheter till alla roller”

ai Vi har undersökt hur de svenska telekomjättarna ser på ai-utvecklingen. Operatören Tre har tillsatt en ai-strateg och ser stora möjligheter med generativ ai.

Tre om sin ai-strategi: ”Ger nya möjligheter till alla roller”
Anna Mörk är ai-strateg på Tre.

Ett av de teknikområden som tveklöst kommer att ligga högt på många företags agenda under 2024 är artificiell intelligens. Telekom idag har frågat några av de ledande telekomföretagen i Sverige om hur de ser på den snabba utvecklingen och hur de jobbar strategiskt med ai-frågor. Först ut är operatören Tre och ai-strategen Anna Mörk.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Har ni tillsatt en ai-chef eller motsvarande roll?

– Vi organiserade oss tidigt kring ai genom att samla kompetenser. Vi samarbetar kring use cases, kommersiella, tekniska och legala frågor för att på ett säkert sätt dra nytta av alla de möjligheter som vi har via generativ ai, säger Anna Mörk, som är ai-strateg på Tre och arbetar med att hålla ihop operatörens initiativ och inspirera fler att börja använda generativ ai.

På vilka sätt använder ni er av artificell intelligens idag inom er organisation och hur vill ni utveckla användningen under de kommande åren?

– Vi ser hur generativ ai dyker upp i våra kunders vardag på fler och fler ställen och förändrar hur våra kunder vill interagera med oss. Vi tittar på hur vi fortsätter att förbättra för våra kunder, men självklart också för våra medarbetare.

– Vi har alltid haft en approach i att vara snabba och pröva oss fram. Många av våra anställda använder generativ ai i sin vardag och vi lyfter föregångare för att inspirera fler. Vi ser framför allt möjligheter där vi kan både förenkla och vara snabbare och kostnadseffektiva, till exempel inom kreativa områden, allt som är textrelaterat och även prediktionsmodeller.

Hur påverkar användningen av ai era anställda och deras arbetsuppgifter?

– Det individuella utforskandet av olika typer av generativ ai har förvånat mig – det finns en stor nyfikenhet kring generativ ai och ju mer folk använder det desto fler use case dyker upp.

– Vi ser framför allt möjligheter kring ai, vi kan åstadkomma mer på samma tid. Vi växer och tar in allt fler kunder, ai kommer hjälpa oss att fortsätta vara kostnadseffektiva.

Vilka är de största konkreta vinsterna/effekterna ni ser med ai i dagsläget?

– Effektiviseringsvinster, till exempel snabb bild- och texthantering, enkel tillgång till mer kunskap än vad som var möjligt tidigare.

– Det sker ändringar i arbetssätt utifrån de möjligheter generativ ai ger, mer tid till kreativitet, mindre tid att formulera specifik text. Det går ju att använda till alla typer av texter, men konkreta exempel är online-texter och anställningsannonser. Det här ger nya möjligheter till alla roller på Tre.

Ser ni några potentiella risker/utmaningar och i sådana fall vilka?

– Vi är medvetna om ai-risker, dels så klart att inte lita blint på generativ ai som kan hallucinera. Sedan har inte lagstiftning hängt med i den snabba utvecklingen av generativ ai och bland annat rättighetsfrågor och etiskt användande håller på att utredas.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.