Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Tre operatörer: Vi var före Tre med externa nummer i växeln

Operatörer Tre är inte först med externa nummer i växeln. Minst tre operatörer på den svenska marknaden har haft funktionen i många år.

Tre operatörer: Vi var före Tre med externa nummer i växeln

I går gick operatören Tre ut med ett utspel om att man är först i Sverige med möjligheten att ha externa nummer i växeln för företag. Telekom idag skrev om att Tre lanserade denna tjänst, dock utan att nämna att Tre var först med den.

Tres utspel retar upp operatören Telness chef, tillika krönikör på Telekom idag, Martina Klingvall.

– Till att börja med – kul att de lanserar nya funktioner som är bra för kunderna. Det känns dock tråkigt att belysa att de är långt ifrån först i Sverige med detta, säger hon och fortsätter:

– Vi på Telness har gett våra kunder möjligheten att ha alla svenska mobilnummer i växeln oberoende av operatör eller typ av abonnemang sedan vi lanserade vår växel 2018. Det är vanliga scenarios att man som företag har flera operatörer bland de anställda, bland annat på grund av tillfälliga konsulter eller vanligt förekommande bindningstider med olika löptider på bolaget. Det är med andra ord en funktion som vi redan från start tyckte var en självklarhet för en företagskund att kunna förvänta sig som standard.

Hon berättar vidare att inte heller Telness var först med detta. Operatörer som Telavox och Soluno BC har haft det betydligt längre.

– Vi välkomnar även Tre in klubben och det är ett bra initiativ att de lanserar möjligheten även till sina kunder, säger Martina Klingvall.

Mattias Ohde, vd på Soluno som jobbar nära samtliga stora operatörer, tar inte så allvarligt på Tres utspel.

– Hur aktörer vill kommunicera saker på marknaden har jag ingen åsikt om så länge det är korrekt och riktig information som hjälper kunderna på marknaden. Att kunna lägga in en vidarekoppling till valfri mobil, en så kallad ”Ful-MEX”, har varit möjligt i en telefonväxel sedan 90-talet. Att kunna göra det i en molnväxel har till exempel funkat med Telia Centrex från tidigt 00-tal. Aktörer som varit väldigt tidigt ute på molntjänstmarknaden, som Telavox och Soluno, har sedan mitten av 00-talet kunnat erbjuda detta, säger han.

Han fortsätter sedan med att lyfta fram sin egen plattform.

– Ska man sen ta det vidare ytterligare en nivå och få full integration av både mobil- och fastnätsnummer på inkommande och utgående samtal till och från mobilen med alla marknadens operatörer så är det lättare att räkna vem som klarar av det. Det krävs nämligen att det finns en infrastruktur uppsatt mellan varje operatör och den aktuella plattformen som gör att trafiken kan dirigeras in och ut och då ge full integration på all trafik och alla trafikslag. Bland de stora operatörernas egna lösningar finns inget sådant och jag har svårt att se att någon operatör skulle vilja sätta upp det mot någon annan av konkurrensskäl. Tur att det då finns en neutral aktör som löser detta där kunder kan få full trafikstyrning på mobilabonnemang med samtliga av de stora operatörerna i Sverige (Telia, Telenor, Tele2, 3).

Viktor Sandgren, storkundsansvarig på Telavox, reagerade också på Tres utspel:

– Att kunna använda någon annans sim-kort än våra egna, har varit en option i vår växeltjänst under alla år. Självklart vill vi helst att kunderna skall få full nytta av de funktioner vi byggt kring självbetjäning, statistik, fullt ansvar hos oss i form utav support och så vidare men ibland är det svårt att få med alla ombord, säger han.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter