I en paneldebatt på Cisco Live i Las Vegas berättar Ciscos Sara Morales, VP på People and Culture, om hur man skapar en företagskultur som främjar flexibilitet, produktivitet och samarbete.
Tre punkter för att skapa arbetsgivare som är magneter
Kontoret LAS VEGAS. It-jätten Ciscos inställning är att kontoret ska vara en magnet som lockar personalen. Men att flexibilitet är viktigt både för individen och för teamet. Här är tre viktiga områden för att nå målet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Vi har anställda i 20 olika länder och det skiljer sig mellan länder, enheter och team hur man jobbar. Vår vd Chuck Robbins säger att kontoret ska vara en magnet, och inte något som man tvingar folk till, säger Sara Morales.
Så här gör man:
- Kontoret är en plats för samarbete
Efter pandemin har det blivit tydligare att arbetet går att utföra från många ställen. Kontoret behöver vara något mer. Cisco vill skapa en miljö som gynnar samarbete – och att såväl arbetsplatser som mötesrum därför ska vara anpassade för både individuellt arbete och grupparbete.
Tekniken på de flesta kontor behöver därför uppgraderas – med fler mötesrum, och gärna med lösningar som liknar den som gavs i gamla telepresence-lösningar där alla ”får en egen stol” på mötet oavsett om de är med fysiskt eller digitalt.
- Ta hjälp av ai för att utveckla verksamhet, kultur och ledarskap
Ai blir allt mer tillgängligt på allt fler områden. Sara Morales lyfter fram två saker som arbetsgivaren behöver tänka på för att framtidssäkra verksamheten.
* Se till att de anställda ser det som en möjlighet och inte ett hot.
– Jag tror att det finns lite rädsla och oro för att jobb ska börja försvinna och ersättas av ai. Bästa sättet att minska den oron är samtal om förutsättningarna, för om man inte kommer igång och börjar med ai så kommer någon annan att göra det och då kanske de tar över jobben så småningom, säger hon.
* Hr-avdelningarna kan stötta bättre med hjälp av ai.
– När vi pratar om framtidens arbete och hr-avdelningar på stora företag som inte har möjlighet att stötta medarbetare och ledare dagligen så kan ai i form av digitala coacher och co-pilots ge stöd till de som behöver det.
- Låt personalen vara med och utvärdera sig själv
Att få till medarbetare som driver sig själva är viktigt eftersom det ökar engagemanget för arbetet. Ett av de verktyg som Cisco använder heter Webex personal insights och där kan medarbetare få coachhjälp till att förbättra sin arbetsinsats. Microsoft har jobbat med samma typ av program de senaste åren med stor framgång.
– Jag använder det för att kontrollera mig själv. Kommer jag i tid? Får jag kontakt med mitt team över hela världen på ett konsekvent och rättvist sätt? Ger jag tid till rätt personer?
Sara Morales fortsätter:
– Jag kollar in mig själv varannan vecka och får fantastisk feedback.