Tre: Våra konkurrenter följer efter oss på företagsmarknaden

Branschen Tre är nu trea på konsumentmarknaden och växer också på företagsmarknaden. Telekom idag tog sig en pratstund med vd Haval van Drumpt.

Tre: Våra konkurrenter följer efter oss på företagsmarknaden

Det har hunnit gå drygt två år sedan Haval van Drumpt tog över som vd på operatören Tre. Snart halva den tiden har Corona-pandemin pågått, så det har varit en speciell tid att leda ett bolag i snabb förändring.

Hur är läget för er under pandemin?

– Det är ju lite dubbelt med allt som händer, men det man ändå säga är att telekommunikationen har varit navet som inte stannade under pandemin. Väldigt få länder kan mäta sig med vår infrastruktur och det är det som gör att stora delar av Sverige fortfarande pulserar, säger han och fortsätter:

– För oss som företag är det så att väldigt många av oss jobbar hemifrån och det kan vara ganska ensamt. Vi har en stor andel unga anställda och ibland får de ha möten på toaletten för det är det enda utrymmet som finns ledigt i lägenheten när sambon också har möte och sitter i köket.

Vad gör du för att stötta?

– Jag försöker ringa många av våra medarbetare och bara prata lite och kolla hur de mår. En del tror att det är någon som driver med dem eller att de gjort något fel. Men jag vill ärligt talat bara prata lite, lite för att ersätta det samtalet som man tidigare hade vid kaffeautomaten.

Hur är läget på företagssidan?

– Vi växer, men det är en bit fram till konkurrenterna framför. Hela marknaden växer med 2 procent, men vi har plus 14 procent. Skälet till det är att vi har infört en väldigt enkel struktur för kunderna. Jag har jobbat med försäljning i 16 år och vet att kunderna är beredda att betala om man vet vad man betalar för. Vi säger att vi har ett erbjudande: 3företag och det är allt de behöver ta ställning till. Nu ser vi att flera av våra konkurrenter följer efter och förenklar sina erbjudanden. Det betyder att det är vi som sätter agendan på företagsmarknaden och tvingar dem att härma oss.

Ni fick ett hack i kurvan när Matylda Lovenvall lämnade er i höstas?

– Det är alltid tråkigt när duktiga medarbetare slutar. Men vi fick in Niklas Sjöstrand som har stor erfarenhet från telekom och han kunde snabbt börja gasa. Vi ska fortsätta att flytta fram positionerna än mer och då måste vi lösa vardagsproblemen för kunderna. Man kan titta på Netflix – det är ingen som jag känner till som har ringt deras kundtjänst. Vi måste göra det enkelt för kunderna och för oss – annars skapar vi massa jobb för oss i senare skeenden när det inte fungerar för kunden.

På konsumentsidan är ni nu trea.

– Det är roligt att vi gick om Telenor och vi vill fortsätta växa. Vi har tagit fram ett enklare erbjudande här där vi trycker på enkelhet och flexibilitet med familjekoncept och 3flexibel där kunderna bara betalar för det de vill ha, utan bindningstider. Vi jobbar med stor entreprenörsanda och anpassar oss snabbt, är det något som inte fungerar så ändrar vi, säger Haval van Drumpt.

Han fortsätter:

– Det här med enkelhet gäller hela tiden hos oss. Folk tror att det är svårt, men det är det inte. Jag är dyslektiker och är det något som jag inte förstår så får de göra om underlaget så att det blir enklare.

Tele2 har tonat ned sin satsning på lågprisoperatören Penny under året, och allt fler rykten går om nedläggning.

Hur ser du på Hallon?

– Hallon satte tidigt ett fungerande koncept för sim-only-marknaden och är vinnaren bland lågprisoperatörerna. För oss kommer Hallon att finnas kvar, är det någon som har förstått enkelhet mot marknaden så är det Hallon. Det är en viktig motor i Tres framtida resa.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!