För ett år sedan började Sofia Krook som CCO Business på Tre, allstå kommersiellt ansvarig för Tres företagsaffär. Telekom idag bad henne att sammanfatta året – vad har varit bäst och sämst?
Vad är årets viktigaste händelse i branschen generellt?
– Vi ser en sak som har påverkat oss, GDPR, både när det gäller interna och externa rutiner samt kommunikation med myndigheter och våra kunder. På Tre har vi under 2018 haft en uttalad satsning att växa i b2b-affären, där har vi jobbat hårt internt. Vi har rekryterat en hel del intressanta namn, som Andreaz Engström, Johan Bauer samt Matylda Lovenvall och gör en långsiktig satsning, säger hon.
Vad är årets besvikelse?
– Vi hade hoppats att tilldelning av spektrum skulle gå snabbare och att den även skulle ta hänsyn till fortsatt god konkurrens på den svenska telekom-marknaden. Jag är orolig för hur vi ska kunna behålla innovationskraften om vi går i en riktning som minskar konkurrensen. Det behövs fler, inte färre, för att hjälpa till och utveckla telekom-marknaden i Sverige.
Vilka tjänster/hårdvara tror du kommer öka starkast?
– Vi tror att tjänster kring uppkopplade enheter, smart devices, kommer att öka. Till exempel Google Home. Men det är en bit bort innan det får samma genomslag som på den amerikanska marknaden, säger Sofia Krook och fortsätter:
– EU-roamingen har skapat nya beteenden, det kommer bli spännande att analysera och följa den utvecklingen under 2019.
Vilken ny teknik kommer påverka marknaden 2019?
– Vi ser att IoT kommer slå igenom ännu mer. Vi var först med NB IoT (Narrowband Internet of Things) och ser stora möjligheter att hjälpa både energibolag och andra bolag med IoT-lösningar.
– Vi var först med e-sim i Apple Watch, under året kommer vi även att lansera e-sim i andra produkter mot företagsmarknaden, vilket kommer att effektivisera sim-kortshanteringen för många kunder.
– Och utvecklingen av 5g är intressant att följa, regeringens ambition är ju att Sverige ska vara ledande på 5g i norden.
Vad ser du fram emot 2019?
– Det jag verkligen ser fram emot är att börja se resultat av det förändringsarbetet vi har gjort på Tre. Även vårt fokus på ökad kundnöjdhet. Jag har förväntningar på att vi kommer att ta betydande marknadsandelar under 2019. Vi kommer också att kapitalisera på de investeringarna vi gjorde i vårt 4g-nät under 2018. Data-användningen fortsätter att öka snabbt, ett modernt nät krävs för att leverera hastighet, täckning och tjänster som våra kunder behöver.