Trendspaningen: ”Vi måste förstå våra kunders ekosystem”

Trender Ett tydligt behov av kvalitet samt en önskan om en stabil partner. Enligt Telias utvecklings- och innovationschef Magnus Leonhardt är det vad företagskunder är på jakt efter.
– Vi vet att efterfrågan kommer att vara på kvalitativa tjänster framöver säger han.

Trendspaningen: ”Vi måste förstå våra kunders ekosystem”

Att sia om framtiden är aldrig en lätt uppgift, och få hade ens för ett halvår sedan kunnat gissa att världen skulle sitta i ”husarrest” på grund av en virussmitta som startade på en kinesisk fiskmarknad. Men på ett sätt har vi på grund av coronapandemin – hamnat i ett framtidssamhälle, det menar Magnus Leonhardt som är utvecklings och innovationschef på Telia.
– Om du hade frågat mig om trender för sex veckor sedan hade min spaning varit annorlunda, men nu har corona visat hur vi på kort tid hamnat i ett nytt digitalt beteende. Det har visat sig att det fungerar väldigt väl att jobba hemifrån. Det här är en kulturförändring som vi genomgår på stor skala. Vi börjar ha digitala fikaraster och jag kan säga att det som skulle ha tagit fem år nu gått på fem veckor. När krisen är över tror jag att det nya normala kommer att vara mer digitalt än tidigare, säger han.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Den här kulturförändringen är ny, men faktisk ingen nyhet enligt Magnus. Inom Telia har man sedan flera år strategiplanerat för den här framtiden – förvisso i tron om att den inte skulle inträda redan 2020.
– Vi har gjort många analyser och en sak som vi har sett i trendutvecklingen är ”mobile first-beteendet”. E-sport och streaming är starka tjänster som ställer krav på nätet. Behovet av de här ser vi inte kommer minska, och eftersom vi i större utsträckning tar med oss det här beteendet överallt – ställer de än högre krav.  För företag tror jag även att vi kommer få policyförändringar med hemarbete som en del för att minska resandet. Tittar vi på industrimarknaden så handlar det istället om industri 4.0, flexibla anläggningar samt automatiserade tjänster och produktlinor som kan ställa om sig efter efterfrågan.

Från människor till processer

Dessa utvecklingsspår har en gemensam nämnare – de har förflyttat sig från den klassiska telekommunikationen.
– Intresset för att köpa kommunikationslösningar har ändrats från att fokusera på människor till processer. I dag vill man köpa lösningar där människor, maskiner och mjukvara kan prata med varandra samtidigt. Det innebär att det publika nätet får spela en helt ny och mycket större roll än tidigare, säger Magnus.

Innovationschefen säger att i det här skiftet så måste Telia ta en ny position. Man kan inte agera som den monolit företaget var 1999.
– Vi har länge sett att vi måste förändra hur vi agerar. Det handlar inte om ”best effort”, utan nu är det kvaliteten på servicen som man bedöms efter. Kunder betalar för kvalitet istället för bandbredd – vilket ställer nya krav på oss som leverantör.

Och det här sätter fingret på ett ”branschproblem”. Telekombranschen har i sin helhet inte fått strålande betyg i kundundersökningar. Många har upplevt tjänsterna som krångliga samt att service inte varit högprioriterat. Detta är inget som Magnus förnekar.
– Telia har haft bäst kunduppskattning i branschen, men det på en marknad som inte presterat så bra. Vi jobbar hela tiden med att förbättra oss samt att ställa om hur vi agerar. Den ambitionen kommer aldrig att försvinna och är en viktig del på vår kulturresa, säger han.
Som en del i detta handlar det om att ställa om siktet från ”ego till eko” med innebörden att Telias syn på sig självt måste förändras.
– Det här är en uttalad position vi vill ta. Men man måste bryta ner den i två. Dels måste vi förstå de ekosystem som våra kunder befinner sig i – för alla lever i sitt eget oavsett om det är gruvindustri eller en korvkiosk. Där måste vi fråga oss hur vi kan ingå i den. Sen måste vi hitta vårt eget med våra egna underleverantörer.

Viktigt med insikten om sin egen roll

Just differentieringen är viktig enligt Magnus. För det är viktigt att ha insikten att Telia som företag måste agera annorlunda om de agerar i en kunds ekosystem eller i det egna.
– Vi måste äga det ekosystem där våra nättjänster produceras. Det är vår kärnaffär i dag och den kommer vara där imorgon också. Vår nättjänster växer över tid samman med data tjänster, mycket möjliggjort av 5G och det ger oss nya möjligheter att skapa kundnytta i ett samhälle som digitaliseras. Vi ska förhålla oss till kundens sammanhang och se hur vi passar in som pusselbit i den.
Just detta är strategin och positionen som Telia vill ta.
– Vi vill bli en digitaliseringspartner för våra kunder. Fortsätta leverera den bästa infrastrukturen och uppkopplingen så att våra kunders förmåga att digitalisera sin verksamhet är den bästa. Det här är den klassiska televerket-rollen och på det sättet är Telia ett samhällsbyggande varumärke, säger Magnus Leonhardt.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter