– Vi har hackat konkurrenternas affärsmodeller och kommit ut med något som i våra ögon är smartare och vassare. Ska bli spännande att se hur våra kunder tar emot det här när vi nu lanserar det, säger Rune Pedersen som varit på Tre i ungefär 1,5 år.
Ganska snart efter Runes ankomst började man arbeta med att ta fram ett nytt koncept för att möta de kundinsikter som operatören gjort hos sina kunder.
* Man vill ha bra priser,
* ha stor frihet samt
* ha en bra flexibilitet.
– En tydlig riktning har varit att man skippar bindningstider, men istället höjer priserna. Det vill säga att man ökar friheten, men det att den kostar mycket. Vi jobbar med alla tre dessa insikter samtidigt i vår nya lösning, säger Rune Pedersen.
Han beskriver det som ett avbetalningsköp med stora rabatter. Kunderna kan när som helst byta telefon, abonnemangsstorlek eller lämna operatören.
– Skulle man inte vara nöjd och vill lämna så får man behålla rabatten. Man får såklart betala av det som är kvar att betala, men med bibehållen rabatt.
Bindningstider har ju varit ett sätt att säkra upp intäkter långsiktigt. Hur kommer det sig att ni tar de här riskerna nu?
– Det är en riskbedömning man måste ta ställning till, och för några år sedan hade det varit riskfyllt för oss. Vi är på ett helt annat ställe idag och har gjort en fantastiskt resa med vårt NPS. Vi har passerat två av våra konkurrenter under den här tiden på SKI, Svenskt kvalitetsindex. Vi har hyfsat bra självförtroende och vågar ta det här steget, säger Rune Pedersen.
– Idag har vi 15 procent marknadsandel – det är 85 procent som bör testa oss. Och med den här lösningen är det riskfritt att göra det för kunderna.
Med 3Världen gick ni långt fram i roaming-racet där fler följde efter. Kommer fler följa efter nu också?
– Vi får väl se. Vi har studerat konkurrenter och har sett att de gjorde steget till korta bindningstider på ett mindre smakfullt sätt, vilket gjorde att det blev dyrare för kunderna och det blev mindre försäljning.
Han fortsätter:
– Ska man göra det här så ska man veta att vi har hållit på i ett år och utvecklat den här modellen. Det är framför allt lite besvärligt it-mässigt att hålla på mängder av relationer med många flexibilitetsparametrar. Det är mycket som kan förändras varje dag när man ger kunderna stora valmöjligheter.