Det främsta och viktigaste uppdraget för honom hittills har varit att forma en helt ny it-strategi inom tre huvudsakliga områden.
– Hur vår it-miljö ska drivas så kostnadseffektivt som möjligt, hur it kan stödja och utveckla affärsmöjligheter för koncernen och slutligen att själva skapa tekniska innovationer, förklarar Mattias Forsberg.
Att analysera och plocka bort gamla kostnader och öka driftstabiliteten i systemen var bland det första han rent konkret fick ta i håll med. Något som var nödvändigt för att få loss ekonomiska medel till ny utveckling. I den nya it-organisationen har han ordnat så att alla projekt relaterat till it drivs i en gemensam portfölj, men med decentraliserad styrning tillsammans med verksamheten. På så vis drivs flera självgående projekt på en och samma gång med gemensam optimering av resurser och finansiella medel.
SAS it-avdelning har idag sammanlagt 80 medarbetare men kommer sannolikt att utökas.
– Ja, eller i alla fall fler egna anställda. Det har varit väldigt många konsulter vilket inte är så särskilt kostnadseffektivt i längden. Utöver det ska vi tillsätta en helt ny tjänst som bara jobbar med innovation, säger han.
Innan SAS hade Mattias en minst sagt framgångsrik tid som cio på Systembolaget. Bland annat blev han utnämnd till årets cio 2013.
Vad var det som fick dig att lämna Systembolaget och istället välja SAS?
– Jag såg det som en intressant utmaning. Innan jag tackade ja till SAS fick jag en bra inblick om vad de behövde och dessutom chans att delvis forma min roll.
Och fortsätter:
– Jag känner mycket stolthet och glädje från tiden på Systembolaget. Vi hade ett fantastiskt bra fokus på digital utveckling och lyckades med ett kundfokus som inte bara gick ut på försäljning och vinst.
Att byta jobb var därför ingen självklarhet. Enligt Mattias Forsberg fanns det egentligen bara en handfull andra företag han kunde tänka sig. Och det råkade sig så att SAS sökte en ny cio.
Vad skiljer de två jobben åt?
– Framförallt att SAS är mycket mer konkurrensutsatt. Som cio måste jag förstå hot och möjligheter. Och det är förstås mycket mer fokus på sälj och affärsutveckling, förklarar han.
En annan skillnad är att it-säkerhet har ett större fokus på SAS än på Systembolaget. Det är lätt att tro att flygbolaget måste äga sina egna serversystem för högsta möjliga säkerhetsnivå. Men det stämmer inte. SAS äger idag inga egna servrar.
– Våra molntjänster är tillräckligt säkra för vår verksamhet så det är inget problem för oss. Målet är att lägga över mer it-struktur på molntjänster. Inte minst för att kapa kostnader, säger han.
Det skulle vara underligt om inte SAS hade ögonen på chatbots och ai-teknik. Och visst, när Ti kommer in på ämnet så lyser Mattias Forsberg upp som en sol. I skrivande stund har flygbolaget flera olika projekt med fokus på chatbots och för dialog med bland andra IBM och IP-Soft om hur ai kan användas. Mattias Forsberg vill inte avslöja något konkret förutom att tekniken ska göra nytta. Det kan komma att handla om flera olika chatbots inom till exempel kundtjänst, rådgivning, information med mera.
– Det viktiga för oss är att välja rätt och sedan bestämma oss. Vi har inte bråttom med att utveckla chatbots bara för att visa att vi hänger med.
Mattias Forsberg avslöjar dock att SAS inom den närmaste framtiden kommer att klargöra hur de kommer att använda sig av den smarta tekniken. För precis som många andra tekniskt insatta tror Mattias Forsberg att 2017 är året för en ny teknikrevolution.