För andra gången har the Economist Intelligence Unit, EIU, på uppdrag av konsultföretaget Celerant Consulting, genomför en global undersökning med 560 beslutsfattare i olika branscher där man undersökt inställningen till förändringsarbete.
Undersökningen visar att telekombranschen står väl rustad. 40 procent av företagsledarna uppger att man trots konjunkturen inte bara fortsatt redan påbörjade förändringsprocesser utan också påbörjat nya. Det är drygt sju procentenheter högre än i övriga industrin. Telekombranschens förändringar tycks också mindre kortsiktiga.
Större långsiktighet
– Krisen blir i mångt och mycket en språngbräda att genomföra förändringar som inte hade varit politiskt möjliga att genomföra tidigare, berättar Celerant Consultings nordenchef Patrik Sjöstedt.
När det gäller operatörerna beror det nog på att krisen har drabbat dem mindre än andra branscher. För dem är det pågående teknikskiftet med övergången till ip-baserad kommunikation en större utmaning. Att många telekomföretag fortfarande tjänar pengar ger dem större möjligheter att handla långsiktigt, menar Patrik Sjöstedt.
– De behöver inte jaga kostnader lika hårt som andra branscher och kan därför vidta mer offensiva åtgärder. Samtidigt gäller det att inte slå sig till ro. Operatörerna står inför en betydligt tuffare framtid med konkurrens från aktörer som Google. Att inte öka sina kostnader kommer inte att räcka framöver.
Dags att ställa om
Krisen går nu in i andra halvlek, för att prata i idrottstermer, och Patrik Sjöstedt menar att många organisationer är förändringströtta och att det kommer en backlash.
– Men de företag som klarar att växla upp, från att tidigare ha varit inställda på besparingar är de som kommer att ligga bra till när det vänder, berättar han.