Tuff omställning väntar operatörer

De traditionella teleoperatörernas affärsmodeller har kommit till en återvändsgränd. I framtiden måste mer av deras intäkter hämtas från innehållstjänster. Men 80 procent av operatörerna kommer inte at lyckas med den här omställningen, utan tvingas agera som rena ”bitpipes”, hävdar Gartner.

Det är de stora internetaktörerna, som Google och Apple, som utmanar teleoperatörernas affärsmodeller. De kommer in med en stark förståelse för kunderna och internets affärsmodeller.

– De flesta traditionella teleoperatörerna kommer försöka att förändra sig genom att främst utnyttja innehåll, säger Martin Gutberlet, resarch vp på Gartner.

Men den grymma slutsatsen är att vid år 2012 lär 80 procent av opertörerna ha misslyckats med omställningen. Särskilt tufft blir de för de mindre aktörerna, som saknar de muskler som krävs för att klättra i värdkedjan.

– De riskear att fasta i en bitpipe-modell, med lägre intäkter och marginaler i verksamheten. Dessutom är det riskabelt att bygga så mycket av affärerna på ren infrastruktur. Ett felaktigt teknikval kan sänka hela verksamheten, konstaterar Martin Gutberlet.

Som Tres Xseries

De resterande 20 procenten som antas lyckas med omställningen ska enligt Gartner börja agera som ”super enablers”. Det handlar framförallt om att de ska anta en aggregeringsmodel för affärerna, som bygger på starka partnerskap med innehållsproducenter i kombination med den egna möjligheten att ta betalt av kunderna.

– Telekomindustrin år 2012 kommer att vara väldigt annorlunda jämfört med idag. Att utveckla starka färdigheter för partnerskap, föra fram internettjänster och börja tala webb 2.0-språket, kommer hjälpa operatörerna att klara sig fint in i framtiden, säger Martin Gutberlet och nämner operatören Tres Xseries som ett tidigt exempel på detta.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.