Tufft läge för Alltele

[Uppdaterad] Det är ett blödande Alltele som den 18 februari går till en stormig extrastämma. Storägarens planer på ett samgående med Universal Telecom går tvärt emot styrelsens nya affärsplan.

Skulle storägaren Mark Hauschildt få som han vill den 18 februari slås Alltele ihop med den svenska delen av Universal Telecom. Totalt skulle det sammanslagna bolaget få en omsättning på närmare en miljard svenska kronor per år. Den svenska verksamheten inom Universal Telecom ska enligt Mark Hauschildt under 2012 ha omsatt runt 300 miljoner och haft ett resultat före avskrivningar på 94 miljoner kronor.

Ont om pengar i kassan

Bakgrunden till den eventuella sammanslagningen är det pressade läget för Alltele. Vid utgången av det tredje kvartalet 2012 hade bolaget omkring en halv miljon kronor i kassan medan de kortfristiga skulderna uppgick till hela 300 miljoner. Ungefär samtidigt lämnade grundaren Ola Norberg sin plats som vd för bolaget.

Finansiellt skulle affären om den går igenom kunna ge Alltele andrum. Samtidigt skulle uppköpet göra att Mark Hauschildt, som är största ägare även i Universal Telecom, ökade sin ägarandel i Alltele från drygt 26 procent till 70 procent.

Styrelsen och storägaren oense

Haken är att Allteles styrelse inte alls är med på noterna. En sammanslagning skulle gå stick i stäv med den nya affärsplanen som istället för förvärv fokuserar på besparingar och organisk tillväxt. Merparten av Universal Telecoms intäkter kommer dessutom från kopparbaserade ip-tjänster för privatkunder, vilket är Alltele varit på väg bort ifrån eftersom styrelsen framöver ser det som en stagnerande marknad.

Skulle uppköpsförslaget gå igenom på extrastämman kan det beroende på hur många som opponerar sig mot beslutet också bli så att Mark Hauschildt tvingas lägga ett bud även på de återstående aktierna i det sammanslagna bolaget.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.