Det säger Pete Cunningham, analytiker på Canalys.
Företaget släppte idag en rapport om konsumenters attityder till nya mobila enheter och tjänster. Två tusen arbetande mobilanvändare i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbrittanien deltog i April enkätundersökningen. Detta är första gången som undersökningen genomförts.
Tjugoåtta procent av deltagarna ville kategoriskt ha en mobiltelefon med enbart en traditionell knappsats med siffror. Tjugotre procent var positiva till en tryckkänslig skärm, men bara om skärmen är stor och mobiltelefonen i sin helhet inte är större än dagens vanliga mobiltelefoner. Endast tio procent av deltagarna var villiga att använda en större telefon om de fick en stor tryckkänslig skärm eller en större knappsats. Attityden till tryckkänsliga skärmar var överlag mer positiv hos deltagare som var intresserade av tjänster som mobil-TV, epost i mobilen och bärbar GPS-navigation.
Flera mobiltelefoner med tryckkänsliga skärmar har släppts nyligen: iPhone från Apple, Pradas mobiltelefon från LG och HTCs telefon Touch.