Tvisterna ska snabbare i mål

Framöver ska telebolagen bara kunna överklaga Post- och telestyrelsens beslut i länsrätt och kammarrätt. Dessutom ska slutanvändare och andra operatörer få kräva skadestånd av telebolag som bryter mot sina skyldigheter, enligt ett förslag till regeringen.

I dagsläget översvämmas som bekant våra domstolar av tvister mellan Post- och telestyrelsen och telekombolagen. På regeringens uppdrag har därför Urban Karlström, generaldirektör för Väg- och transportinstitutet, genomfört en utredningen om översyn av lagen om elektronisk kommunikation.

Förslaget har nu lämnats till infrastrukturminister Åsa Torstensson. Urban Karlström föreslår bland annat att normbesluten ska få en klarare och tydligare utformning så att marknadens aktörer själva klarar av att följa besluten utan ytterligare myndighetsingripanden, vilket bör minska behovet av tillsynsåtgärder och tvistlösning. Dessutom bör en en dominerande operatör som bryter mot en skyldighet, ”med uppsåt eller av oaktsamhet”, bli skadeståndsskyldig mot andra aktörer eller mot konsumenter. Idag tillfaller eventuella viten staten.

Bara två instanser

När det gäller överklagandeprocessen föreslår utredningen ett antal åtgärder i syfte att få en snabbare och mer rättssäker överprövning. För det första ska PTS beslut bara kunna överklagas i två instanser – länsrätt och kammarrätt – för att snabbare komma i mål.

Vidare ska ekonomiska experter delta vid prövning av frågor om identifiering av företag med betydande inflytande på en marknad och beslut om skyldigheter och tidsfrister införas för handläggningen och avgörandet i domstol.

Dessutom ska särskilda processregler införas i lagen om elektronisk kommunikation som begränsar parternas möjligheter att åberopa nya omständigheter och bevis.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.