Unified communication finns nu på riktigt
Pådrivet av två större managementtrender har utvecklingen inom kommunikation och samarbete förändrats fundamentalt. Den digitala transformationen, för att skapa effektivare digitala arbetsprocesser, och hybridkontoret, som har kommit för att stanna.
Den fundamentala förändringen innebär att unified communication nu finns på riktigt och det är mötesteknikleverantörerna som tagit upp stafettpinnen.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Ingen har undgått Microsoft Teams enorma framgång. Teams har tagit samarbetet, knowledge sharing, chatt och det digitala mötet in i en och samma plattform. Och med Teams Phone lägger man till den sista pusselbiten: en komplett företagstelefonväxel i en och samma lösning.
Cisco och Zoom har tagit samma väg och erbjuder Webex Phone & Contact Center respektive Zoom Phone & Contact Center, som tillsammans med deras lösningar för mötesrummet ska kunna erbjuda en integrerad kommunikationslösning för hela företaget. Dessutom växer det nu fram lösningar där vi mer sömlöst kan använda våra mötesrum mellan företag som i sin tur använder olika mötestjänster.
Digitala mötesrum är centrala
Vad innebär det här för företag och organisationer? I de diskussioner som vi på Office Management har med våra kunder ser vi en förändring:
De digitala mötesrummen är centrala och viktiga. I ett hybridkontor är den digitala samverkan konstant och behovet att skapa många digitala interaktiva mötesplatser på företaget har aldrig varit större.
Arbetet är ingen fysisk plats utan medarbetare arbetar där de är och det ska vara lika enkelt att samverka med kollegor och kunder oavsett om jag är hemma, på kontoret, i bilen eller på plats i mötesrummet.
Enkelhet skapar effektivitet. Ett gränssnitt för all kommunikation, oavsett plats och kanal, skapar en högre effektivitet bland våra anställda och en förenklad it-administration.
På Office Management ser vi en ny värld som växer fram. För att nå en användarvänlig, enhetlig lösning för kommunikation och samarbete börjar företagen söka efter en gemensam kommunikationslösning. Tidigare upphandlades oftast telefoni och lösningar för mötesteknik från olika leverantörer utan tanke på samverkan. Detta skifte innebär att skillnaden mellan systemintegratör och operatör blir tydligare. Systemintegratören levererar den integrerade kommunikationslösningen, vilket kräver kompetens inom telefoni, it och mötesteknik. Operatören levererar mobilabonnemang, nummerserier och anslutning till det publika telefonnätet.
Efter en väldigt lång marknadsföringsperiod är nu unified communication tillgängligt, på riktigt. Därför behöver företag och organisationer, inklusive rådgivande upphandlingskonsulter ställa om och börja tänka integrerad kommunikation snarare än telefoni, kontaktcenter och mötesrum som separata projekt och lösningar.
Anders Kasberg är produkt- och lösningsansvarig på Office Management.
publicerad 10 maj 2023
av
Anders Kasberg, Office Management