Uc – kortsiktig trend eller långsiktig lösning?

ZTEs teknikchef i Norden, Magnus Isaksson, argumenterar för en satsning på hd-ljud i mobilnäten. Det behövs för att unified communications ska nå sin fulla potential.

Uc – kortsiktig trend eller långsiktig lösning?

Varje år förändras och utvecklas attityder och tekniker, förändringar som kan kännas främmande, men som ofta är viktiga att anpassa sig efter. En av de utmaningar som företag ställs inför dagligen är olika tekniska förändringar. Datorer blir mindre och smidigare medan mobiler blir större och snabbare. Men förändringarna bleknar i jämförelse med vad som sker med den traditionella arbetsmiljön som bit för bit fragmenteras och omstruktureras till en global arbetsplats, med anställda som arbetar platsoberoende.

Det är inte mobiliteten i sig, utan de kommunikativa utmaningarna som kommer på köpet som påverkar företag i större utsträckning. Att lyckas kommunicera med en spridd och mobil arbetsstyrka är en utmaning för många företagare och det är i samband med den förändringen som uc (unified communication) har setts som problemlösaren. Framförallt molnbaserad uc är en uppåtgående trend bland stora och små företag, men det finns fortfarande hinder att överbrygga för att fler ska våga ta steget.

Som i de flesta förändringar finns det utmaningar och fördomar att tackla på vägen. Den vanligaste rädslan när det kommer till molnbaserad uc är att den har en negativ påverkan på telefonin. Många av oss har suttit i konferenssamtal där ljudkvalitén varit dålig och kan vittna om problematiken och vikten av att alla hörs klart och tydligt, därför väljer många att kommunicera via e-post och chatt hellre än att lyfta på luren. Detta är i sig en viktig del i utvecklingen, men kan ibland leda till längre och mer ineffektiva kommunikationsvägar. Men det finns sätt att förbättra ljudkvalitén, en av lösningarna heter hd voice.

För en tid sedan publicerade Sveriges Radio en artikel som beskriver hur vi i Sverige inte har anammat hd voice, en teknik och internationell standard som förbättrar röstkvalitén vid mobiltelefonsamtal. 61 länder runt om i världen använder i dag tekniken, däribland våra nordiska grannar Norge och Finland, men de svenska operatörerna har ännu inte hoppat på tåget.

Telekom idags rundringning till mobiloperatörerna visar att Tele2 förbereder sitt 4g-nät för volte medan Teliasonera lanserat hd voice i Norge och utvärderar en implementering i andra länder.

Jag tycker att man ska vara försiktig med att ivrigt plocka upp varje trend, utan att först tänka igenom hur den kommer fungera i praktiken. Men medan 84 procent av världens operatörer redan använder hd voice väljer svenska operatörer att sitta still i båten istället för att anamma den utveckling och förändring som sker på den svenska marknaden. I den bästa av världar skulle våra svenska operatörer våga satsa på hd voice då det skulle få uc att nå sin fulla potential och ge fler företag möjligheten att effektivisera både sin interna och externa kommunikation, med bästa möjliga ljudkvalitet.

För uc är ingen kortsiktig trend, det är en långsiktig och väl fungerande lösning som med lite hjälp kan bli ännu bättre. Därför är det i det här fallet bättre att hänga med i svängarna än att snuvas på konfekten.

Magnus Isaksson, cto för ZTE i Norden

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter