Uc som tjänst redo för storföretagen

UC 2014 är året då uc som tjänst blivit mainstream och ett gångbart alternativ även för multinationella bolag. Det konstaterar Gartner i sin färska Magic Quadrant for Unified Communications as a Service, Multiregional.
Mitel har en stark tillväxt inom molntjänster och placeras bland visionärerna.

Den här uc-kvadranten fokuserar på samma uppsättning tjänster och funktioner som när det gäller kundplacerade lösningar: röst och telefoni inkluderat mobilt stöd, ljud-, video- och webbkonferens, messaging, presence och im, klienter och kommunikationsapplikationer som integrerat samarbete och kontaktcenter. Skillnaden är att leveransmodellen antingen bygger på multitenant-principen, där flera kunder ligger i samma installation, eller virtualisering, där varje kund har en egen mjukvaruinstans i leverantörens serverhall.

För att kvala in i ”multiregional”-varianten av rapporten krävs det att leverantören kan erbjuda ucaas i Nordamerika plus minst en global region till. De här företagen har inluderats 2014.

Ledare: West, HP, Thinking Phone Networks, 8×8 och Orange Business Services.

Utmanare: Microsoft, Google, Avanade, Verizon, AT&T, CSC, Shoretel, Star2star Communications, Telesphere och Icore.

Visionärer: Ringcentral, Mitel och Intermedia.

Nichspelare: Sprint, Arkadin och Telefonica.

Mitel kliver fram

För svenskt vidkommande är den största nyheten i årets ucaas-kvadrant att Mitel placeras bland visionärerna. Gartner-analytikerna Daniel O’Connell och Bern Elliot menar att Mitel har tagit stora kliv framåt de senaste 12 månaderna med sina uc som tjänst-affärer.

De pekar på förvärvet av Aastra och Telepo som bra för varumärket i Europa. En annan styrka är att uc-funktionaliteten från Mitel Micollab är nära nog identisk oavsett om lösningen är kundplacerad eller levereras som privat moln, vilket underlättar för hybrid-implementationer.

Mitel erbjuder ucaas på egen hand i USA, Kanada och sedan nyligen även i Storbritannien. Dessutom lanserades den som en white label-tjänst för partners i mars, vilken nu når den svenska marknaden via Attendits Tele365.

 Gartner flaggar som vanligt också för några saker som kan skapa bekymmer: Integrationen av Aastra och Telepo kommer att stjäla ledningens uppmärksamhet och en del av de pengar som annars hade investerats i ucaas-portföljen. Att köpa en verkligen global uc-tjänst från Mitel innebär att kundföretaget tvingas ha ett antal olika partners att arbeta med. Den nya Oria-portalen uppfattas inte som helt intuitiv bland en del kunder. Kundservice och support på Micloud är inte alls lika stark i Europa som i Nordamerika.

Trögt för Jabber

Trots att Microsoft, Cisco (finns där via partners) och Google inte är med i ledarhörnet så tar de stor plats i Gartner-analytikernas resonemang kring ucaas-marknaden. De konstaterar att den här trion är populär bland de riktigt stora företagen med fler än 5000 anställda.

Intresset för Lync har stigit markant under 2014 men Microsofts egen Lync Online inkluderar inte något stöd för telefoni. För det krävs en paketering från någon partner, exempelvis HP, Orange eller arkadin.

Gartner upplever att intresset för Ciscos HCS ökar nu när tjänsteleverantörerna paketerar uc-lösningen med ett molnbaserat kontaktcenter. Samtidigt hålls Ciscos framfart tillbaka av det faktum att användarna inte tagit till sig Jabber-klienten på samma som som Microsofts Lync-klient. Kanske ökar acceptansen nu när Jabber blir enklare att rulla ut och använda på mobila enheter, spekulerar Gartner-analytikerna.

Även stora företag börjar nyttja Googles tjänster. De är starka när det gäller im, presence, um, mobilitet och video- och webbkonferenser för små, interna grupper. Svagheten är att det inte finns stöd för företagstelefoni och om man behöver storskalig och robust webb- och videokonferens får man gå till någon annan.

BT och Dimension Data ligger bra till för att inkluderas i nästa års ucaas-kvadrant.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.