Uc väg till tillväxt i lågkonjunkturen

Uc är enligt IDC ett få teknikområden med möjlighet att växa under lågkonjunkturen. Detta tack vare möjligheterna att spara på kort sikt, effektivisera kommunikationerna och öka produktiviteten.

Enligt IDCs senaste forskning var värdet på uc marknaden i Europa 2,6 miljarder dollar 2008 och kommer att öka till 13,5 miljarder dollar 2013. Vilket ska göra uc till en ljuspunkt i de tuffa tiderna på teknologimarknaden.

I en utmanande marknad, där utgifterna är avgörande finns en stor möjlighet med lösningar som minskar kostnader som resor. Vilket innebär att uc, som inkluderar video- och ljudkonferenser och samarbetslösningar har goda förutsättningar att växa. Men uc minskar inte bara företagets resebudget, menar IDC, utan även miljöpåverkan vilket förbättrar företagets sociala ansvarstagande.

Integrering av plattformar

IDC tror att den långsiktiga möjligheten med uc vilar på kommunikation i företagens affärsplattformar som gör det möjligt för företag att bygga in nya applikationer och förbättra befintliga program för att effektivare kommunikationer och ökad produktivitet.

Dessutom tror IDC uc kan ändra sättet på vilket europeiska företag köper röst- och datalösningar. Tidigare har försäljningen varit inriktad på it-avdelningar, men med integreringen av tal och data med affärstillämpningar krävs att även högre chefer inom företaget tar plats vid förhandlingsborden.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.