Uclarity in i nytt specialistbolag

Sammanslagning Ett nytt specialistbolag för teknik och effektivt arbete på den digitala arbetsplatsen bildas när Uclarity och Altitude 365 går samman. Det nya namnet kommer medarbetarna att jobba fram under hösten.

Uclarity in i nytt specialistbolag
Niklas Olsson Hellström, vd för Uclarity

Uclaritys specialister syns ofta i Telekom idags spalter för att ge tips kring digitala möten, telefoni och digitalt arbetssätt. Nu teamar man ihop sig med Altitude 365, som är specialister på säkerhet, mobilitet och resan till Microsoft365.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

I måndags fick medarbetarna reda på sammanslagningen och nu mot slutet av veckan är man redo att berätta om planerna för omgivningen.

– Vi har verkligen försökt skapa ett specialistbolag för den digitala arbetsplatsen. Vi har båda haft liknande mål och tagit till sig arbetssättet i segmentet, så det känns som en möjlighet som är för bra för att inte ta vara på, säger Niklas Olsson Hellström som är vd på Uclarity.

Han fortsätter:

– Båda har gått bättre under någonsin under pandemin, och det har funnits ett stort intresse från större bolag att få köpa oss. Men vi tyckte att det här kändes som en bättre lösning och tillsammans kan vi nu ta steg som hade tagit flera år att ta var och en för sig.

Hur kom ni i kontakt med varandra?

– Vi känner varandra sedan länge. Vi har jobbat med eller tillsammans hos vissa kunder och många av de anställda känner varandra. Man kan säga att vi har pekat på Altitude när det gäller 365-övergångar och de har pekat på oss när det gäller digitala möten. Vi har båda det som den andra saknar.

Hur tänker ni kring era kontor framåt?

– Det är såklart ett otroligt fokus på de delarna just nu både hos oss och hos alla andra. Vi kommer att skapa saker på våra kontor som vi kan testa själva och gå i bräschen för våra kunder så att vi vet vad som funkar.

– I dagsläget har vi två kontor i Stockholm, som blir temaanpassade. Vi sitter på ett kontorshotell i Göteborg och så har vi lokaler på Örebro slott. Vi brukar säga att vi har fyra kontor, där ett är digitalt.

Vilket namn har ni valt för det nya bolaget?

– Vi har utgått från att vi har definierat väldigt bra planer när vi bestämt samgåendet, men vi har inte alla svar än. Vi ska involvera våra medarbetare i det här så de har en stor möjlighet att påverka i det här besluten. Vi kommer att ta in lite stöd också från experter, och tillsammans ska vi sedan bestämma vad vårt nya namn blir.

Vad säger de anställda nu när de fått träffas i veckan?

– Det är man såklart lite orolig för inför när man inte vet hur det kommer att gå. Men det har varit, med hela hjärtat, över min förväntan. Man kan sammanfatta det med att man tror inte bara på idén utan att man också har fått massor av nya kollegor.

Har ni fått in några reaktioner utifrån?

– Det har vi absolut. Det har bara varit positiva responser utifrån. Många säger att det här är faktiskt en merger som man förstår och som är logisk, i en tid med många mergers där alla kanske inte är lika tydliga.

På måndag börjar vardagen för det nya bolaget, som inte har något namn än.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.