Rysslands invasion av Ukraina fortsätter. Arbetsdagen likaså. I alla fall för personalen på Kyivstar. Men arbetsdagen ser inte ut som den brukar. Inledningsvis håller Volodymyr Lutchenko i ett möte för att se om alla i personalstyrkan mår bra. Eller överhuvudtaget är vid liv.
Kyivstars teknikchef: ”Uppkoppling är en nödvändighet, speciellt i krig”
operatörer
I ruiner, bland grus och aska, lyser ett grönt ljus. Uppkoppling spelar en avgörande roll i kriget och Kyivstar gör allt för att förse invånarna med internet. Vi pratar med it-chefen Volodymyr Lutchenko om telekommunikation i krigstid.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Jag börjar alltid dagen med att samla alla olika avdelningar för att kolla deras hälsotillstånd, status och plats. Om det finns några skadade eller inte, säger han och fortsätter:
– Sedan går vi igenom nätverkssituationen och incidenter som skett under natten, vilken inverkan det har fått på nätverksanvändarna och den övergripande tjänstekvalitén.
Med över 25 års erfarenhet inom telekombranschen har Volodymyr kommit att bli en nyckelfigur på Kyivstar. Han befinner sig för närvarande i Kiev och är fast besluten om att utrusta befolkningen med, vad han beskriver det som, ett av vår tids viktigaste vapen – internet.
– Uppkoppling är en absolut nödvändighet, speciellt i krig. Vare sig det handlar om att kunna ha kontakt med sina nära och kära, omvärlden eller kunna ta del av nyheter om kriget.
Ledande operatör sedan 2019
Det finns totalt sex operatörer i Ukraina. Sedan 2019 har Kyivstar varit ledande, med över 24 miljoner mobilkunder och över en miljon bredbandskunder, följt av Vodafone och Lifecell.
Men mycket har hänt sedan krigsstarten. 3,5 miljoner abonnenter har flyttat från storstäder till landsbygden och 2,5 miljoner har flyttat utomlands, vilket har påverkat datatrafiken i hela landet.
”Tog fram en riskhanteringsplan i god tid”
Det var i februari 2022 som kriget startade, men redan ett halvår innan började Kyivstar förbereda sig.
– Vi visste inte att kriget skulle bryta ut, men vi förväntade oss det värsta och tog fram en riskhanteringsplan i god tid. Sedan hände det som vi alla befarade.
Volodymyr listar tre av Kyivstars centrala prioriteringar. På första plats ligger människors säkerhet.
– Det absolut viktigaste är att ta hand om människorna och organisera deras humanitära korridorer, evakueringsplaner, rutter och temporära skydd, säger han och fortsätter:
– Vår andra prioritering är nätverket. Det vill säga, vi måste kunna erbjuda nät under kriget. Den tredje prioriteringen är företaget. Att alla funktioner fungerar, som till exempel b2b, b2c, it och finans.
Erbjuder gratis mobila och fasta tjänster
Förutom att Kyivstar erbjuder kommunikations- och datatjänster i ett brett utbud av mobil och fast kommunikation, inklusive 3g och 4g, tillhandahåller de även digitala lösningar som Big Data, industriell IoT, molntjänster, mobila finanstjänster, cybersäkerhetstjänster och digital-tv.
Sedan Rysslands invasion erbjuder företaget sina kunder gratis mobila och fasta tjänster samt tillgång till nyheter och utbildning på Kyivstar tv.
Hur mycket skada har er it- och telekominfrastruktur tagit?
– Mycket. Enligt vår statistik är över 1600 telekom-basstationer skadade och 18 procent av dem helt förstörda. I befriade områden är mer än 50 procent av telekominfrastrukturen förstörd och vi har behövt bygga om den från grunden.
Hur förhindrar ni Ryssland från att förstöra infrastrukturen?
– Tyvärr går det inte att förhindra. Vi bygger om det som är förstört med en helt ny infrastruktur och startar tjänster på nytt.
”Allt vi har gjort har gett resultat”
För att upprätthålla kontinuerlig uppkoppling har Kyivstar vidtagit flera åtgärder.
– Vi har flera core sites utplacerade i landet och när kriget började placerade vi ut en till core site i en säker zon. De är en väsentlig del av nätverket och förbättrar redundansen samt förmågan att hantera hög trafikbelastning.
De har även etablerat nätverksnoder med redundans i västra Ukraina.
– Det har gett oss extra nätverkskapacitet för internationell kommunikation till andra länder. Vi lade även till över en Tbit/s i några av våra nyckelstäder som Zaporizhzhia och Charkiv. Utöver det har vi producerat dieselenergigeneratorer. Men för att dessa ska fungera behövs det att någon tankar dem. Där har vi fått stor hjälp från militära styrkor och lokalbefolkningen, säger Volodymyr och fortsätter:
– Vi har gjort mycket och allt vi har gjort har gett resultat, eftersom nätverket har fungerat under den svåraste tiden i landets historia.
Hur reparerar ni utrustningen?
– Antingen är utrustningen skadad, förstörd eller stulen. Speciellt kraftsystem, batterier och ibland även radioutrustning. Jag vet inte vad de gör med den men det händer ofta att vi hittar tomma skåp.
Tack vare Kyivstars långa förberedelser har de haft ny utrustning i beredskap.
– Så det största problemet är inte förstörd utrustning utan snarare förstörd infrastruktur. Om masten tidigare var placerad på ett tak och hela byggnaden exploderar, då måste vi hitta en annan plats för radioutrustningen. Det är den mest utmanande delen.
”Alla operatörer har olika problem och vi hjälper varandra”
Volodymyr berättar även att de utvecklat ett nära samarbete med andra operatörer.
– Det är inte en tävling längre. Alla operatörer har olika problem och vi hjälper varandra. Med till exempel spektrumdelning eller spektrumutbyte, batterier, uppkoppling, infrastruktur och team-samarbete.
Berätta mer om fältteknikernas arbete.
– Fältteknikerna är våra hjältar. Deras dagliga arbete är otroligt. Vi ger dem personlig skyddsutrustning som hjälmar och västar men självklart kan vad som helst hända ute på fält. De måste vara väldigt försiktiga under sin tjänstgöring. Ett team med reparationstekniker befann sig ute på fält nyligen och körde på en mina. Tyvärr dog några av dem.
”Cyberattacker har ökat med 400 procent”
Ryska cyberattacker är en annan viktig dimension av kriget, enligt Volodymyr. Under de senaste fem åren har Kyivstar investerat 20 miljoner dollar i cyberinfrastruktur och cybersäkerhet.
– Cyberattacker har ökat med 400 procent sedan kriget startade. Men vi har ändå en rätt hyfsad situation gällande cybersäkerheten i jämförelse med andra operatörer i Ukraina. Samtidigt vill jag trycka på att situationen är jätteallvarlig.
Ddos-attackerna har ökat med 200 procent och phishing-attackerna har ökat från 500 per månad innan kriget till 10 000 per månad efter kriget.
– Men regeringen och cybersäkerhetsavdelningarna har varit till stor hjälp.
Hur har din syn på telekommunikation förändrats sedan kriget?
– Jag kan tydligt se hur 4g är mer pålitligt än 2g och 3g. Människor behöver tillgång till samtal och data för nyheter och uppdateringar samt informationsutbyte med släktingar. 3g överbelastas nästan direkt, men inte 4g. Vi har verkligen fokuserat på lanseringen av 4g-tjänster och det har hjälpt mycket under kriget.
Kyivstar har behövt lägga 5g-planerna på is men enligt deras satta affärsplan förutser de en 5g-auktion i slutet av 2026 och en lansering av 5g 2026.
– Men mycket beror på regeringen och deras beslut när det kommer till frekvensförberedelser och spektrumförberedelser. Det finns såklart många frågetecken kring processen men vi håller oss till planen så gott det går. Hellre en osäker plan än ingen plan alls.
Vad är framtiden för Kyivstar och ukrainsk telekommunikation?
– Jag ser framtiden klart och tydligt – Ukraina kommer att vinna kriget och Kyivstar kommer att förbli landets ledande operatör, säger Volodymyr och fortsätter:
– Innan vi avslutar intervjun vill jag även passa på att tacka Ericson som partner och leverantör. Tack för all hjälp vi fått under dessa två år dygnet runt. Tack till det internationella teamet och ett särskilt stort tack till det lokala Ericsson-teamet.