Dagens bankkunder vill ha större möjligheter att kommunicera med sin bank och få tillgång till finanstjänster i realtid. Det konstaterar företaget Sinch, en global leverantör av molnbaserade kommunikationslösningar, i en färsk undersökning.
Undersökning: bankkunder efterlyser bättre kundservice
kontaktcenter En av tre personer under 40 års ålder har bytt bank för att få en bättre mobilupplevelse enligt Sinch.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Undersökningen omfattar 3000 konsumenter i 15 olika länder och visar att bankkunderna efterlyser allt mer personaliserade kundserviceupplevelser på mobila plattformar och tillgång till personlig kundservice oavsett var de befinner sig och oavsett vilka problem som uppstår.
98 procent av kunderna vill ha omedelbara svar på sina frågor till kundservice, men endast 58 procent uppger att banken lever upp till deras krav. Sinch drar slutsatsen att bankerna har mycket att vinna på att använda sig av tjänster för att skicka direktmeddelanden i stället för att endast förlita sig på e-post eller kommunikation som sker direkt i bankens mobilapp.
Sinch berättar att 53 procent av kunderna upplevt frustration när de inte har getts möjligheten att besvara ett mobilt meddelande och att en av tre personer under 40 års ålder har bytt leverantör av banktjänster för att få tillgång till en bättre mobilupplevelse. Det är överlag de yngre målgrupperna som uttrycker störst behov av att få tillgång till personlig service och enklare sätt att kommunicera med sin bank. De som tillhör den så kallade “generation Z”, det vill säga som är 25 år eller yngre, visar allra störst intresse för att hantera avancerade bankärenden i digitala kanaler.
Så många som 80 procent i denna målgrupp är villiga att ansöka om lån eller att dela med sig av personlig information för att få tillgång till skräddarsydda finansiella tjänster via digitala kanaler.