Enligt undersökningen har 29 procent svarat att man antingen redan använder en uc-lösning eller att man bestämt sig för att investera i detta den närmaste tiden. Samtidigt uppger också 21 procent av respondenterna att man inte vet vad uc är, medan 13 procent svarat att man inte vet om någon satsning på uc kommer att göras. Endast en liten andel, fyra procent, uppger att uc är ointressant för verksamheten.
Produktivitet största nyttan
De företag som investerar i uc gör enligt undersökningen detta främst för att förbättra sin produktivitet och kostnadseffektivitet (58 procent). När det gäller vilka anslutningar och tjänster som anses intressanta att integrera hamnar konferenstjänster, e-post och mobila och fasta anslutningar i första rummet. Även röstbrevlåda, chatt och videokonferens anses viktigt. Samma tillämpningar bidrar också mest till affärsnyttan, anser företagen i undersökningen. Minst intressant var faxen.
– Att konferenstjänster hamnar högt upp ger en tydlig signal att det pågår en beteendeförändring, Genom tele- och videomöten sparar företagen både tid och pengar, något som givetvis är extra viktigt mot bakgrund av rådande konjunkturläge, säger Sverker Hannervall, chef för företagstjänster på Teliasonera.
Teliasoneras udersökning gjordes under mars 2009 i samarbete med TNS Gallup.